Blogg

Blogg

Funksjonelt design

opprettet den under Starte opp nettbutikk, Trender og inspirasjon | Antall Avlesninger: 4365

Funksjonelt design
Dette blogginnlegget handler om trender og gode råd til funksjonelt design på webshopen din. Mitt innlegg vil ta utgangspunkt i mine erfaringer som e-handelskonsulent ved SmartWeb.
 
Jeg opplever ofte et skille mellom design og funksjon i våres kunders etterspørsler:
 
”Skal min webshop oppdateres rent visuelt, så mine kunder syns at den er flott og utstråler kvalitet?”
 
”Vil det ikke være smart å ha en funksjon som kan gjøre det lettere for mine kunder å handle?”
 
Her mener jeg det er viktig å ta utgangspunkt i hva dine kunders behov er, og hva webshopen din skal signalisere. En webshop som ikke har et visuelt imponerende design kan fortsatt selge mer enn en veldesignet løsning. Det handler om å tenke på dine forretningsverdier inn i det.

Responsive webdesign

En av de største og stigende trendene som jeg har sett det siste halve året er etterspørselen for responsive webshop løsninger – altså en webshop som kan tilpasse seg forskjellige digitale enheter som alminnelige datamaskiner, tablets og smartphones. Dette er helt klart fremtiden innenfor webdesign, men sørg for at i utviklingsprosessen det blir lagt vekt på hvordan innholdet vil se ut på en mobilenhet, og ikke kun på datamaskinen.

Bildemateriale

I tillegg til responsivt design er det et generelt stort fokus på bildemateriale. Store, brede produktbilder, brede bannere og stemningspregede bakgrunnsbilder. Det er flott å besøke en webshop som er visuelt imponerende, men sørg for at du kan leve opp til det og at du kan fortsette med å holde stilen i driften av din webshop. Det er god service å kunne vise detaljerte produktbilder, men det kan også være like effektivt å ha velbeskrivende produkttekster eller nærmere spesifikasjoner av produktene dine.

Navigasjon

Ha fokus på navigasjonen på din webshop, er det logisk, er det oversiktlig rent visuelt, kan det designmessig lage noen veiledning til kundene dine?

Sosiale medier

Bruker du sosiale medier på din webshop, så sørg for å skape aktivitet, og integrer dem på din webshop, fremhev dem på forsiden din og sørg for å være i dialog med dine kunder.

Informasjonssider

Opprett gjerne informasjonssider på webshopen din, og sørg for at budskapet er klart og at du understøtter med bildemateriale som matcher innholdet. Webshoppen får konsistens hvis du benytter deg av en gjennomgående stil i produktbildene dine. Sørg for at dimensjonene på produktbildene dine er like, med mindre webshopen din er designet til forskjellige bildedimensjoner.

Det handler om konvertering

Det er mange måter å selv forbedre webshopen din på- kontakt gjerne en ekspert på området for å få sparring og til å gjennomgå behovene dine, så vil løsningene forme seg.
 
Husk alltid på at det først og fremst handler om konvertering. Få det grunnleggende på webshopen din på plass, ”kill your darlings”, lytt til kundene dine og lag en brukertest ved større endringer, så vil du med sikkerhet se endringer. 

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!