Blogg

Blogg

Google vil ta knekken på forstyrrende forgrunnsvinduer

opprettet den under Salg og markedsføring, Trender og inspirasjon | Antall Avlesninger: 4336

Google vil ta knekken på forstyrrende forgrunnsvinduer

Når Google sier hopp, svarer vi «Hvor høyt?». Det kan til tider være skremmende hvor dominerende retningslinjene deres er, men i dette tilfellet er det visst i alles interesse. De vil ta knekken på forstyrrende forgrunnsvinduer!


Ny Google-oppdatering


I slutten av august meldte Google at det vil komme en ny oppdatering i starten av det nye året som straffer nettsider som viser forstyrrende forgrunnsvinduer.

Hvis du bruker forgrunnsvinduer på nettbutikkene dine, er det viktig at du vet hva oppdateringen innebærer. Du har god tid til å forberede deg, da oppdateringen først kommer den 10. januar 2017.

 


Bakgrunnen


Én av Googles målsetninger er at brukere av søketjenesten deres raskt skal kunne finne svar på spørsmålene sine (søk) uansett om det er fra PC, nettbrett eller mobil.

De mener at det er frustrerende for brukere at det kommer forgrunnsvinduer over det innholdet man egentlig vil se (det underliggende innholdet), og det kan man jo bare gi dem rett i.

 

Forgrunnsvinduer kolliderer med målsetningen om å gjøre det enkelt for brukerne deres å finne det innholdet de leter etter:

  • Nettbutikker som viser forstyrrende forgrunnsvinduer gir en dårligere brukeropplevelse
  • Det er spesielt forstyrrende på mobile enheter (smarttelefoner/nettbrett), hvor skjermen er mindre.

 


Når skjer det noe?


For å forbedre opplevelsen på mobile enheter ruller Google ut en oppdatering den 10. januar 2017.

 


Hva skjer?


Hvis du har forstyrrende forgrunnsvinduer på nettbutikken din, vil du muligens oppleve et fall i rangeringen på Google.

Endringen er desidert rettet mot å «forbedre den mobile søkeopplevelsen».

Det er litt usikkert om oppdateringen også omfatter forgrunnsvinduer på skrivebordsversjonen av nettbutikken din. Det må stå for egen risiko å eksperimentere med det sistnevnte. 

 


Hvordan definerer Google et «forstyrrende» forgrunnsvindu?


I alle tilfeller er det vesentlige kriteriet at forgrunnsvinduet dekker/skjuler sidens underliggende innhold og at det er det første brukeren ser etter å ha besøkt Google.

  1. Forgrunnsvinduer som kommer frem «over» sidens innhold når brukeren kommer fra Googles søkeresultat til nettbutikken din (også selv om du setter på en forsinkelse).
  2.  Et forgrunnsvindu man er tvunget til å lukke for å komme videre
  3. Et innebygget forgrunnsvindu som ikke ligger over innholdet på siden, men som dytter det nedover på skjermen. 

 


Kan man lage et forgrunnsvindu som ikke er irriterende?


Ifølge Google blir du ikke straffet med dårligere plasseringer hvis du viser et forgrunnsvindu etter at brukeren har navigert rundt på nettbutikken din.

 

Du må gjerne lage forgrunnsvinduer:

  • Hvis det er juridisk påkrevd (f.eks. varsel om bruk av informasjonskapsler)
  • Det ikke tar for mye plass
  • Ved intern navigasjon
  • I forbindelse med å legge varer i kurven
  • I handlekurven din
  • Ved innlogging (som gir adgang til innhold som ikke er offentlig)
  • Mv.

 


Mobilvennlig-merke forsvinner


I april 2015 innførte Google et lite «mobilvennlig»-merke på søkeresultatene for mobile enheter og straffet nettbutikker som ikke hadde dette merket.

Ifølge Google lever 85 % nå opp til kravene om en mobilvennlig hjemmeside, og derfor vil de fase ut merket i samme oppdatering. Det primære argumentet deres er at de ønsker å lage et ryddigere søkeresultat for mobile enheter.

 

Selv om merket forsvinner, bør man likevel vurdere om man har en mobilvennlig nettbutikk.

Du kan utføre Googles «Mobilvennlig-test», som ikke utfases med oppdateringen, her.

Hvis du vil lese annonseringen fra Googles selv, kan du finne den her.


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!