blogg

blogg

Oppnå nye højder med salget ditt på Black Friday!

Opprettet den under Salg og markedsføring, Trender og inspirasjon | Antall Avlesninger: 3920

Oppnå nye højder med salget ditt på Black Friday!

 

Black Friday er én av årets største muligheter for å skape større omsetning i nettbutikken din. Derfor er det viktig at du har forberedt deg på hvordan du best mulig kan maksimere salget ditt når dagen kommer den 24. november i år! 

Tilbudene dine på Black Friday vil selvfølgelig spille en stor rolle for hvordan dagen vil utspille seg for deg – men ved hjelp av noen få punkter kan du faktisk skape de beste forutsetningene for å maksimere salget ditt.

 

1. Vurder gratis frakt

Én måte å få flere til å handle på Black Friday på kan være å tilby gratis frakt. Én av de største årsakene til at kunder ikke gjennomfører et kjøp selv om de har lagt varen i handlekurven er fraktprisen. For mindre virksomheter, kan det kanskje virke overveldende å skulle tilby gratis frakt, men faktisk kan nettopp leveringskostnadene være det som får potensielle kunder til å avbryte kjøpet.


Alternativt, i stedet for å tilby gratis frakt til alle, kan du tilby gratis frakt på alle ordrer som overstiger en bestemt prisgrense, f.eks. 500 kr. Det kan også motivere potensielle kunder til å kjøpe for over 500 kr for å spare frakten. Du kan jo undersøke hva gjennomsnittsbeløpet på bestillingene på nettsiden din er og tilpasse grensen deretter.

De fleste som handler på nett er tilbøyelige til å kjøpe mer hvis det er gratis frakt og føler også at fraktkostnadene gjør dem mer ettertenksomme når det gjelder å gjennomføre kjøpet. Gratis frakt er altså en god måte å øke konverteringen din på Black Friday på og forhåpentligvis redusere antall etterlatte handlekurver. 

 

Det er nå mulig å vise nedtelling for gratis frakt i SmartWeb, som er super relevant for Black Friday! Hvis "frakt estimering" er aktivert og det er en eller flere forsendelsesmetoder som tillater gratis frakt, vises en tekst i handlekurven som angir hvor mye kunden mangler å kjøpe for gratis levering! 

 

2. Belønn eksisterende kunder

Enda en måte på å konvertere bedre på Black Friday er å være litt ekstra oppmerksom på allerede eksisterende kunder. Du kan belønne dem med et godt tilbud eller lignende for å få dem til å komme tilbake på Black Friday. Det kan du gjøre ved enten å sende med en løpeseddel i ordren deres, sende en ut e-post med spesialtilbud kun til dem eller tilby noen ekstra prosenter i rabatt.

Det vil ikke bare glede eksisterende kunder, men sikrer også at de instinktivt velger å handle hos deg, da det er her de får en ekstra «godbit», og ikke hos konkurrenten hvor de ikke får noe. 

 


3. Skap oppmerksomhet rundt nettbutikken din 

Før Black Friday bør du skape oppmerksomhet rundt på nettbutikken din og Black Friday-kampanjen deres. Jo flere som kjenner til dere og kampanjen deres, jo større er sjansen for at kundene tenker på deg når de skal handle på Black Friday.

Én måte er å avholde en konkurranse før Black Friday. Deltakerne må oppgi e-postadressen sin for å delta i konkurransen, og dermed får du mulighet til å utvide epostlisten. Da kan du sende ut e-poster med Black Friday-tilbud osv. På den måten kan du skape interesse hos flere.


En annen måte er å bruke sosiale medier flittig i perioden opp til og under Black Friday. Én av hovedårsakene til at folk følger virksomheter og merkevarer på sosiale medier er nettopp for å bli informert om gode tilbud og rabatter. Utnytt derfor muligheten til å fortelle om Black Friday-kampanjen din – det vil vekke folks interesse.


Andre måter å skape interesse rundt Black Friday på:

  • Skriv innlegg på bloggen din om tilbud osv.
  • Lag en nedtelling på nettbutikken din for å bygge opp spenningen opp mot Black Friday. Vi tilbyr en gratis nedtellingfunksjon.
  • Facebook-annonser er en god måte å lokke potensielle kunder i målgruppen din på. Les dette blogginnlegget om hvordan du lager en Facebook-annonse.

 

4. Hold øye med konkurrentene dine

Det kan være en god idé å holde øye med hva konkurrentene dine gjør i forbindelse med Black Friday. Du trenger ikke nødvendigvis gjøre alt de velger å gjøre – men dann deg et overblikk over deres strategi, tilbud, kampanjer osv. Så kan du lage en strategi for hvordan du kan matche dem, slik at de ikke stjeler kundene under nesen din.  

 

5. E-postmarkedsføring

Å føre en e-postkampanje frem mot Black Friday kan være med på å vekke kundenes interesse før den endelige dagen. Også på selve dagen kan du sende ut e-poster om at Black Friday er i gang og ev. sende ut noen overraskelsestilbud som kan trekke flere folk til nettstedet. 


Tenk på en Black Friday-e-postkampanje som mer enn én e-post – gjør det til en hel rekke e-poster som du kan planlegge og strukturere. Til sammen vil alle disse e-postene utgjøre en sammenhengende kommunikasjon om nettbutikken din – og gi Black Friday-kampanjen din den oppmerksomheten den fortjener.

 

Med e-postmarkedsføringsplattformen Heyloyalty, kan SmartWeb-kunden tillate kundene å sette en vare i kurven direkte fra nyhetsbrevet. Ett klikk på et produkt i nyhetsbrevet og bum, da er de ikke bare knyttet til produktet i nettbutikken, men helt inn i kurven. Det forkorter veien til kjøpet og hjelper deg med å selge (enda) mer.


Les mer om Heyloyalty og dine valg for å gi e-postmarkedsføring et spark i riktig retning!

 

6. Kom med egne ideer

Jeg håper dette kan være med på å skape ekstra ordrer på nettbutikken din på Black Friday. Hvis du har andre gode tips til hva man kan gjøre, må du gjerne dele det i kommentarfeltet nedenfor.

Husk å dele blogginnlegget hvis du synes det er interessant

 



Har du sett vårt nye produkt SmartWeb POS?

SmartWeb POS er en håndsrekning til alle små og mellomstore virksomheter som har fysisk salg og ønsker et enkelt kassasystem! Med bare noen få klikk er SmartWeb POS installert og klar til å åpnes i din foretrukne nettleser på din egen datamaskin, nettbrett eller mobil. Med SmartWeb POS for hånden er du klar til å ekspedere kundene dine raskt og profesjonelt i butikken din, på en messe eller et kundemøte. 

 

LES MER OM SMARTWEB POS


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!