Blogg

Blogg

Kom i gang med e-postmarkedsføring

Opprettet den under Salg og markedsføring | Antall Avlesninger: 2019

Kom i gang med e-postmarkedsføring


Det er mange gode grunner til å bruke e-postmarkedsføring. E-poster oppnår for eksempel i gjennomsnitt 30 ganger høyere avkastning på investeringene. Det er derfor et kraftig og verdifullt verktøy som du kan bruke i markedsføringen din. Men som så mange andre ting, utvikler e-postmarkedsføring seg i takt med resten av den digitale verden.

E-postmarkedsføring kan virke stort og uoverskuelig når man først begynner. Heldigvis er det ikke rakettvitenskap, men det krever at du setter deg ned og finner ut hva som er viktig for virksomheten din, og så arbeide videre derfra.

I denne artikkelen får du 5 tips til hvordan du kommer i gang med e-postmarkedsføring og optimerer resultatene dine.

 

Planlegg, planlegg, planlegg

Det er viktig å utarbeide en plan, og at hver e-post har et mål og et formål. Når du legger en plan, kan du spørre deg selv:

  • Hvem er mottakeren?
  • Hvor ofte vil jeg sende e-poster?
  • Hva skal innholdet være?
  • Hvordan vil jeg måle resultatene?

 

Målene du setter for e-postkampanjen din, skal selvfølgelig støtte den overordnede markedsføringsstrategien.

Det er også viktig at leseren enkelt kan se hva formålet med e-posten er. Én måte du kan hjelpe å innfri målene dine på, er med call-to-action-knapper. På den måten kan leseren raskt og enkelt få tilgang til f.eks. innholdet ditt eller produktene dine. Call-to-action-knapper hjelper også med å tydeliggjøre hvilken handling du ønsker at leseren skal ta.

 

Personliggjør med segmentering

Personlige e-poster har vært et moteord i flere år. Derfor forventer lesere i dag en grad av personlighet i e-postene de mottar, og det betyr også at det nå skal mer til enn å tilføye mottakerens navn i emnelinjen.

Én måte å gjøre e-postene dine personlige på, er å dele inn mottakerne dine i segmenterte lister. Det kan virke paradoksalt å personliggjøre ved å putte folk i bokser, men segmentering kan virkelig gavne e-postmarkedsføringen din.

Ved å segmentere leserne basert på demografi, interesser, kjøpshistorikk og annen verdifull data du har samlet, kan du sende mer målrettede og relevante e-postkampanjer til de rette personene.

 

Automatisering

Bare rolig – du trenger ikke å sende alle e-postkampanjene dine manuelt. Du kan sette opp e-postkampanjer til å sende en e-post automatisk når en bestemt handling er utløst. La oss si at en kunde har kjøpt et produkt, og du sender en e-post hvor du ber dem om en anmeldelse. Det gjør både e-posten personlig, fordi den er sendt basert på kundens aktivitet, og du kan potensielt få en god anmeldelse av produktet ditt eller virksomheten din.

Det finnes mange slags automatiserte e-poster. Her er et par eksempler:

  • En «Forlatt kurv»-e-post som sendes hvis en besøkende ikke fullfører kjøpet
  • En «vi-savner-deg»-e-post hvis en bruker har vært inaktiv en tidsperiode
  • En e-post med anbefalte produkter basert på tidligere kjøp eller aktivitet.

 

Til tross for at de er automatiserte, hjelper utløser-e-poster faktisk med å personliggjøre e-postene dine fordi de nettopp er basert på mottakerens individuelle aktiviteter på nettbutikken din.

Test e-postene dine

Det finnes ikke to målgrupper som er like, så det er en veldig god idé å split-teste e-postkampanjene dine. Eksperimenter med emnelinjene, hvilken ukedag det er best å sende e-poster på, om emojis øker konverteringsraten, calls-to-action, farger osv.

Det finnes utallige ting du kan teste, og på den måten kan du gjøre e-postkampanjene dine enda bedre.

 

Mål resultatene

Som med alle andre markedsføringsaktiviteter, er det viktig at du måler resultatene og effektiviteten til e-postene dine. Du kan måle hvor vellykket e-postene dine har vært med KPI-er, som f.eks. åpningsrate og klikkrate.

KPI-er kan hjelpe deg med å identifisere hva som virker og hvilke kampanjer som har hatt størst suksess. Her kommer split-testene dine også til nytte, da de kan vise hvilke parametre du kan arbeide med i fremtiden.

Et par «det-du-ikke-skal-gjøre»-tips

Sende e-postene deres fra en upersonlig konto

Å gjøre en e-post personlig handler i like høy grad om avsenderen, og å sende fra en «noreply»-konto inviterer ikke akkurat til engasjement.

Ignorere at noen markerer e-posten deres som spam

Det er ikke morsomt å ende i mappen for søppelpost. Og i hvert fall ikke hvis mottakerne deres aktivt har markert innholdet deres som spam. I tillegg til at det skader domenets omdømme, risikerer dere også å bli svartelistet av e-postleverandøren deres. Det er derfor viktig at dere stopper å sende e-poster og i stedet finner årsaken til at dere rapporteres som spam.

 

Jeg vil svært gjerne høre om erfaringene dine med e-postmarkedsføring. Har du noen gode tips og triks som du har hatt gode erfaringer med?


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!