Blogg

Blogg

Slik kommer du i gang med Facebook-annonsering

Opprettet den under Salg og markedsføring | Antall Avlesninger: 2056

Slik kommer du i gang med Facebook-annonsering


De aller fleste markedsføringseksperter kan, helt uten å blinke, fortelle at annonsering på Facebook er uhyre effektivt. Mange bruker det. Og Facebook har de siste årene utviklet nye og spennende muligheter, som alle har ett felles mål: å gi deg flere kunder for annonsekronene dine.

Men i disse sommertider kan det bli litt høypannet med tekniske veiledninger og nerdete innlegg, så la oss ta den helt ned på jorden i dag. Og gjør deg klar til å komme i gang og lykkes på Facebook!

 

Hvorfor er Facebook-annonsering effektivt?

Det er to grunnleggende elementer som gjør det enorme, amerikanske sosiale mediet effektivt for deg som bedriftseier:

 

  1. Du kan treffe målgruppen din nøyaktig.
  2. Facebook gjør mye av arbeidet for deg.

 

La oss starte med den første. Det er ingen hemmelighet at atferden vår på Facebook spores og lagres. Disse opplysningene kan annonsører bruke til å nå personer med opplysninger som sier at de er interesserte i å bli kunder i akkurat din forretning.

 

Her finnes både enkle eksempler: Det kan være at de fleste av kundene dine bor i Oslo og er mellom 30–40 år. Og det kan være mer kompliserte eksempler: F.eks. om noen brukere er mer villige til å se en video, foreta et kjøp eller «like» din Facebook-side.

 

I tillegg får du også en masse hjelp av Facebook. Ved å velge den riktige målsettingen kan Facebook hjelpe deg med å grave dypt i brukerdatabasen og finne de helt riktige brukerne å vise annonsen din til. Hvis du f.eks. lager en Facebook-annonse, som har «trafikk» som målsetting, vil Facebook vise annonsen din til dem som er mest villige til å klikke på annonsen din. Smart.

 

Installer en Facebook-piksel

Uansett hvordan du begynner, bør du starte med å sette opp en Facebook-piksel. Den skal du bruke uansett hva; om det så er i dag eller neste uke. Kort sagt er en piksel et stykke kode som forteller Facebook hvilke brukere som har besøkt hjemmesiden din – og hvilken atferd de har hatt.

 

Men la deg ikke skremme av at en Facebook-piksel er et stykke kode. Det er utrolig enkelt å sette opp – også selv om du ikke har peiling på koding!

 

Første steg er at du oppretter en Facebook-piksel. Dette gjør du på Facebooks såkalte Business Manager. Og har du ikke en slik, bør du også opprette den. Det er like enkelt som å opprette en vanlig Facebook-profil.

 

Når du sitter med Business Manager, kan du opprette en piksel. Punktet ligger under «Måling og rapporter» i menyen din. Her kan du klikke på «Legg til datakilde» og velge en piksel. Du må gi den et navn, og så er du klar til å implementere den.

 

Bruker du noen av de mest velkjente hjemmesidesystemene, kan du velge å bruke en direkte integrasjon. Her klikker du bare på det øverste valget – «Bruk integrasjon eller tagadministrator» – og velger systemet ditt, så får du en steg-for-steg-veiledning som du kan følge. Og jeg garanterer at det ikke tar mer enn et par minutter.

 

Hvis du vil sette inn koden selv, skal den settes inn i head-taggen din.

 

Er du SmartWeb-kunde, kan du med fordel lese denne veiledningen.

 

Når pikselen din er på plass, er du klar til å opprette annonsene dine.

 

Facebook DPA (nettbutikk)

Som nettbutikkeier, er denne annonseformen et must. Den går kort og godt ut på at de besøkende du har hatt, får se produktene de har kikket på eller kanskje til og med lagt i handlekurven på hjemmesiden din, på Facebook.

 

Jeg kikker på hjemmesiden din, kikker på noen brune sko – og tada: Så ser jeg disse brune skoene på Facebook-siden min. En uhyre effektiv annonseform, ettersom innholdet er dynamisk; altså skreddersydd til den enkelte brukeren.

 

Denne annonseformen krever at du har en «produktstrøm». Det kan du lage til her i SmartWeb, eller du kan bruke eksterne systemer til det – sjekk f.eks. Avecdo eller Feedr.

 

Du setter opp annonsen ved å klikke «Opprett annonse» i din Business Manager. Og så velger du «Salg fra produktkatalog». Nå er det (nesten) som å opprette enhver annen annonse: Du må sette inn noe tekst, og du må velge en målgruppe.

 

Nå kan du kjøre en annonse mot dem som har sett eller lagt til et produkt i handlekurven, men ikke kjøpt. Og er du ikke så nerdete når det gjelder kundereisen din, kan du velge 14 dager, som også er standard.

 

Hvis du har mer enn 20 salg på en daglig basis, bør du velge «Konverteringshendelse» og «Kjøp» som din «Optimering for annonselevering». Har du ikke det, bør du bare velge «Klikk». Årsaken til dette er, som vi så på tidligere, at Facebook hjelper deg med å finne de helt rette personene i målgruppen din. Men Facebook er nødt til å ha nok data for å kunne gjøre dette – og det har de ikke hvis du har under 20 kjøp på en daglig basis.

 

Opprett retargeting-annonser

Du har sikkert allerede hørt om denne annonseformen: Retargeting. Kort sagt handler det om å nå dem som allerede har besøkt hjemmesiden din (re = igjen, targeting = målretting). Likevel krever det at du har installert pikselen vi beskrev tidligere.

 

Du kan opprette en målgruppe med en rekke forskjellige retargeting-kriterier: De som har besøkt hjemmesiden din de siste 12, 13, 14 ... 180 dagene. De som har besøkt spesielle sider, og mange flere.

 

Annonseformen her er interessant fordi du vet at brukeren allerede er interessert – fordi vedkommende allerede har besøkt hjemmesiden din. Derfor sparer du pengene som brukes på å «gjette» om den og den personen kanskje er interessert i produktet ditt.

 

Du oppretter retargeting-annonser på vanlig vis. Alt du må gjøre, er å velge en brukerdefinert målgruppe, hvori du har valgt retargeting. Og en brukerdefinert målgruppe kan du opprette ved å klikke på menyen i din Business Manager og velge «Målgrupper» – deretter kan du klikke «Opprett målgruppe» og «Brukerdefinert målgruppe».

 

Frederik Jørgensen

Partner og PPC-spesialist/Webbler

Bruk for hjelp til Facebook-annonsering?


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!