Øk salget ditt på årets største shoppingdag - Black Friday
Opprettet den under Salg og markedsføring, Trender og inspirasjon | Antall Avlesninger: 13106

November og Black Friday nærmer seg med stormskritt, og det er igjen klart for årets største shoppingdag. For la oss være ærlige - vi elsker salg! Og skal vi tro tidligere statistikk, betyr dette at du som butikkeier kan forvente deg rekordsalg i nettbutikken din. Så merk deg datoen fredag 29.november.
I den anledning vil vi gjerne hjelpe deg med å bli best mulig forberedt til den store dagen. I dette innlegget har vi derfor samlet våre beste tips og triks for at du som nettbutikkeier skal få suksess med Black Friday.
Slik blir du klar til Black Friday
Ikke lov for mye
Vi har alle opplevd å ha høye forventninger til Black Friday, for så å finne ut at det faktisk bare er de kjedelige varene som er på salg.
Dette er ikke bare irriterende for kundene dine, men kan faktisk også skade merkevaren din. Vi vil derfor anbefale deg å bruke litt tid på å bli kjent med kunden din. Vurder hvilke tilbud som appellerer best til nettopp dine kunder. Har du tidligere erfaring med at 10% rabatt ikke utgjør den helt store forskjellen, skal du kanskje vurdere å øke til 20-30% akkurat denne dagen.
Gratis frakt
Nettshopping skiller seg fra fysisk handel, ved at kunder normalt skal betale for transportering av varen i tillegg til selve produktet. Kostnader forbundet med frakt, er faktisk noe av det første kunder sjekker når de kommer inn i en nettbutikk, og en av hovedårsakene til at de ikke fullfører et kjøp.
Ved å tilby kunder gratis frakt på Black Friday, øker du dermed sjansene for at nye, så vel som eksisterende kunder, velger å handle i nettopp din butikk denne dagen.
Fokuser på bestselgere
Det kan være smart å fremheve de mest solgte produktene dine på forsiden. Hvis varene i tillegg er på tilbud, er sannsynligheten stor for at du kommer til å selge ekstra mange av disse på Black Friday.
Det lille ekstra
Du vil mest sannsynlig oppleve at mange av kundene som handler hos deg på Black Friday, er nye kunder. Ettersom dette er en gylden mulighet for å skape lengre og tilbakevendende kunderelasjoner, kan det være en god idé å gi disse kundene noe ekstra. Det kan for eksempel være en rabattkode, gratis frakt eller noe helt annet. Her er det bare fantasien som setter grenser.
Still forberedt
For at Black Friday skal bli en suksess, og ikke bare en dag fylt med stress og kaos, er det helt avgjørende at du stiller godt forberedt. Det er viktig at du sørger for å ha nok varer på lager, at nettbutikken er satt opp til å tåle trafikk og at betalingsløsningen fungerer som den skal. Som navnet tilsier, faller Black Friday på en fredag, noe som gjør det ekstra viktig at du er tilgjengelig for kunden, og har kapasitet til å motta henvendelser på både e-post, telefon og via chat/Facebook. Mengden varer som skal pakkes og sendes, vil trolig også være større enn normalt, så her er det viktig at du har en klar strategi på hvordan dette skal håndteres, slik at leveringstiden ikke blir for lang.
Markedsføring og oppmerksomhet
Tipsene og tiltakene over er dessverre til ingen nytte, hvis det ikke er noen som kjenner til nettbutikken din. Det er derfor helt essensielt at du vier litt tid og ressurser til å markedsføre butikken din.
Nyhetsbrev
Hvis du allerede benytter deg av nyhetsbrev, kan det være en god idé å bruke dette til å gjøre kundene dine oppmerksomme på Black Friday og de kommende tilbudene. Det kan fort ta litt tid å samle inn e-poster og forberede nyhetsbrevkampanjen, så husk å starte i god tid.
Her har vi laget et forslag på en enkel og effektiv kampanje:
- Send en teaser-mail to dager før Black Friday
- Send en mail til de mest lojale kundene dine dagen før Black Friday og gi dem eksklusiv tilgang før alle andre
- Send en påminnelse tidlig på morgenen på Black Friday
- Send 1-2 mails i løpet av selve dagen
Er alt det tekniske på plass?
Sørg for at nettbutikken din er godt utstyrt til den store dagen. Vi har plukket ut noen favoritter:
- Vipps betaling: Hvis du fortsatt ikke har Vipps på nettbutikken, er dette noe som kan settes opp relativt fort. Se hvordan du kan få Vipps på nettbutikken din her.
- Live-search: Med Live-search kan kundene dine søke etter produkter i nettbutikken, og få opp resultater fortløpende. Les mer om den smarte appen her.
- Prosentvis besparelse: Fremhev tilbudene dine, og vis kundene hvor mye de sparer (i prosent) på å kjøpe produktet denne dagen. Dette er bevist å ha en positiv effekt på konvertering og antall solgte varer. Les mer her.
- Egen server: Hvis du forventer mye trafikk på nettbutikken din på Black Friday, tilbyr SmartWeb muligheten for en dedikert server. Les mer og se priser her.