Blogg

Blogg

9 On-page SEO-tips som vil øke din webshops synlighet

opprettet den under Salg og markedsføring | Antall Avlesninger: 11953

9 On-page SEO-tips som vil øke din webshops synlighet


9 On-page SEO-tips som vil øke din webshops synlighet

En av de billigste og mest effektive metodene for å øke trafikk og salg på din webshop, er ved å ligge godt plassert i Googles organiske søkeresultater. I dette blogginnlegget får du 9 On-page SEO-tips som vil øke din webshops synlighet på Google.
 

  1. Søkeordsanalyse
  2. Webshop arkitektur
  3. Sidens tittel
  4. Meta description (sidens resymé)
  5. Sidens URL (adresse)
  6. Skrive gode og unike tekster
  7. Overskrifter
  8. Oppsett tracking
  9. Konverteringsraten 
     

1. Start med grundig søkeordsanalyse

Når du utarbeider en søkeordsanalyse er kunsten å finne relevante søkeord som kundene dine bruker (det er ikke mye salg i å ligge som nummer ett på søkeord, om ingen eller få bruker det). Har du allerede en pulje med søkeordsdata koblet sammen med din webshop, så se spesielt etter de søkeordene som konverterer godt.
 

  • Start med å brainstorme på deres produkter ut ifra godt bransjekjennskap
  • Spør dine nåværende kunder hva de kaller produktene deres
  • Sjekk deres konkurrenter
  • Finn inspirasjon i Googles søkeresultater
  • Finn synonymer

    Bruk deretter Google Keyword Planner og andre søkeordsverktøy til å finne de mest relevante søkeord med søkninger på. Få en mer dyptgående gjennomgang av søkeordsanalyse og gode søkeverktøy her.
     

2. Tenk SEO inn i shoppens arkitektur

En webshops arkitektur og navigasjon kan oppdeles i følgende elementer:
 

  • Bredde: Desto bredere arkitektur man har på webshoppen sin, desto flere tilsvarende produktgrupper har man som ligger høyt oppe og dermed få klikk vekk fra forsiden.
  • Dybde: Dybden handler om hvor mange nivåer man velger å ha i arkitekturen sin, og desto flere nivåer man har, desto flere klikk vekk fra forsiden kan innholdet befinne seg.

    Kunsten er å finne den gylne middelvei, hvor man gjør det lett for både brukere og Googlebot å finne alle kategorier og produktsider på webshoppen.

    Når dette er på plass skal du overveie hvilke egenskaper produktene dine har, og her kan man ofte se 2-3 egenskaper, og noen ganger opp til 4, som kan få konsekvenser for både bredden og dybden i arkitekturen. Det er veldig viktig at du velger de egenskaper som det er flest søkninger på, i toppen av arkitekturen,  og de med færrest søkninger i dybden av arkitekturen. Egenskaper kan for eksempel være farge, størrelse, kjønn, vekt, materiale, merke osv.

    Her finner du 5 konkrete tips til hvordan du kan optimere din webshops arkitektur.

 

3. Optimer sidetitlene

Hver kategori- og produktside på webshoppen din har et felt hvor du kan skrive sidens tittel, og det er dette feltet som brukes som overskrift i Googles søkeresultater.

Sidens tittel har stor betydning for din shops plassering i Googles søkeresultater, så her er det viktig at du tar med de søkeordene eller søkefrasene som du gjerne vil ha at shoppen skal ligge godt på.

Google har redesignet søkeresultatene deres, som betyr at den delen av tittelen som vises i Googles søkeresultater nå avhenger av hvor mye en tittel fyller i bredden, i pixels. Hver bokstav fyller altså ikke like mye i bredden (pixels).

Det anbefales derfor at sidens tittel ikke overstiger ca 512 pixels i bredden. Hvis en sides tittel er for eksempel 600 pixels bred, velger Google å skjære den delen av tittelen som overstiger de 512 pixels. Det betyr ikke at de søkeordene som  står på slutten av en tittel ikke har en betydning for hva siden kan komme til å ligge godt på i Googles søkeresultater. Det begrenser kun muligheten for kommunikasjon og kan derfor påvirke klikk-raten (CTR) negativt, hvis tittelen ikke tilpasses Googles redesign.
 

  • Skriv en unik tittel til hver eneste side på wehshoppen din og husk å ta med relevante søkeord
  • De første 512 pixel av en tittel er synlig i Googles søkeresultater og har derfor en stor betydning for en sides klikk-rate i Googles søkeresultater
  • Innholdet i tittelen har fortsatt betydning for hva en side kommer til å kunne ranke på i Googles søkeresultater
  • Vi må anta at Google i fremtiden vil vekte søkeordene innenfor de 512 pixels (ca 55 karakterer) høyere. Du trenger ikke rette titlene på alle sidene dine nå, men heller arbeide med de løpende
  • Når du navngir produktene dine og definerer de respektive sidetitlene, så bruk gjerne relevante ord som merke, modell, størrelse, farge, materiale og/eller annen relevant informasjon

    For å sjekke hvor mye av en sidetittel det er innenfor de 512 pixels, kan du bruke dette verktøyet for sjekk av sidetitler, gratis.
     

4. Skriv flotte meta descriptions på dine viktigste sider

Sidens meta description har ingen betydning for en sides plassering i Google, men den har stor betydning for en sides klikk-rate, da den brukes som en teasertekst i Googles søkeresultater. Det betyr at det er her man skal skrive en god og selgende tekst rettet 100% mot brukeren.

  • Skriv en unik meta description på ca 155-160 tegn til de viktigste sidene i webshoppen din
  • Kommuniser utelukkende til brukerne og ikke til søkemaskinene. Men legg merke til at søkeord i description fremheves med fet, og du kan derfor inkludere noen av de søkeordene som gjeldende side optimeres til.

    Smartweb: sånn redigerer du meta description.
     

5. Inkluder de viktigste søkeordene i sidens URL

Sidens URL inkluderes også i Googles søkeresultater- og påvirker både ranking og klikk-raten.

Sørg for at de viktigste søkeordene kommer med i adressen (URL) til kategori- og produktsider, og sørg for å skille de enkelte søkeordene i URL’en med en bindestrek.

Smartweb: sånn redigerer du URL. 
 

6. Skriv gode og unike tekster

Hvis kategori-og produktsidene dine mangler tekst, kan du risikere at Google oppfatter sidene dine som innholdsmessig tynne, og Google straffer websiden din i søkeresultatene.

Du kan også risikere å bli straffet av Google hvis innholdet på sidene dine er identiske på tvers av to eller flere sider. Hvis du mottar produkttekster fra for eksempel en grossist eller produsent, som også bruker av konkurrentene dine, bør du skrive om tekstene.
 

  • En tommelfingerregel er at minst 80% av teksten på siden skal være unik
  • Skriv minst 250-350 ord til kategorisider og minst 150-250 ord til produktsider
  • Hvis du tar med de viktigste søkeordene fra en side i teksten, bør søkeordene ikke utgjøre mer enn 4% av de samlede antall ord i teksten
     

7. Søkeord i overskrifter

Overskriftene på shoppen din har også en SEO-messig innflytelse, og kan dessuten påvirke i høy grad brukernes oppfattelse av sidens innhold. Bruk derfor kun søkeord i overskriftene dine når de kan begrunnes, ellers kan du risikere å forvirre potensielle kunder.

Det bør kun være en hoved overskrift per side, og denne skal være satt opp som et H1-tag på sidene. Hvis man har lengre tekster, kan man godt oppdele den i to eller flere underavsnitt med hver sin underoverskrift. Det gjør at teksten blir mer overskuelig og leservennlig. Disse underoverskriftene bør settes opp i siden med H2-tags.
 

8. Sett opp tracking og spor opp hvor gullet er

Sørg for å spore e-handel med Google Analytics- det gir deg uvurderlig data, så du ikke trenger å ta beslutninger basert på magefølelsen. På samme tid bør du også knytte din side til Google Webmaster Tools, slik at du får beskjed om noe er galt med indekseringen av din side, eller andre viktige feil. Det er også en god ide å spore hvordan søkeordene du optimerer ligger plassert i Google. Her finnes det en rekke programmer og ved å bruke dem jevnlig, kan du følge utviklingen og se hvor innsatsen skal fokuseres på fra måned til måned. 
 

9. Trafikk er ikke alt- husk å ta vare på konverteringsraten

SEO kan gi deg mye mer trafikk, og dermed få flere potensielle kunder på din hjemmeside. Men målet er å øke salget, og det krever derfor at trafikken konverterer til de riktige kundene. Sørg for å ha for eksempel tydelige call-to-actions på alle landingssidene dine, skriv både SEO-vennlige og brukervennlige tekster, lag forbrukertester og a/b splittest, slik at du hele tiden forbedrer din shops konverteringsrate.

Husk: TRAFIKK x KONVERTERINGSRATE = SALG.
 


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!