Blogg

Blogg

Hva skal jeg optimere på nettbutikken min?

opprettet den under Starte opp nettbutikk, Salg og markedsføring, Trender og inspirasjon | Antall Avlesninger: 4548

Hva skal jeg optimere på nettbutikken min?
Dyktige selgere stiller seg selv det spørsmålet hver dag fordi de gjerne vil gjøre brukeropplevelsen for kunden bedre. De vil gjøre designet bedre, lette administrasjonsarbeidet eller av en annen vesentlig grunn. I siste instans vil de fleste gjerne endre og gjøre nettbutikken deres bedre fordi det skal gi en bedre økonomi i nettbutikken.

Du optimerer ikke for din egen skyld

Før du går i gang med å endre nettbutikken din er det viktig å gjøre målet klart fra starten av. Målet burde ikke være å lage designet penere kun for å tilfredsstille din egen forfengelighet, heller ikke å endre nettbutikken din så du selv syns den er enkel å handle på. Husk at det ikke er deg som tar frem kredittkortet og gjennomfører en ordre. Som selger på nett har man kjennskap til bransjen, så det som virker logisk for deg er ikke nødvendigvis logisk for kundene dine.

Spør kundene dine

I stedefor å spørre deg selv eller ditt byrå om hva som kunne vært smart å endre, skal du spørre kundene dine om hva som virker for dem. Den viktigste årsaken til at du skal spørre kundene dine om hva du skal endre er for å minske risikoen til at du optimerer en side som kundene er likeglade med. Det er bortkastet penger og tid. Med andre ord skal du få kundene dine til å prioritere hva som skal optimeres for å sikre mest verdi for pengene dine.

Hvordan involverer jeg kundene?

Det er mange måter å gjøre det på. Den første og mest nærliggende måten er å lytte til kundene dine. Kundeservicen deres er i kontakt med kundene på telefon og mail hver dag. Det er ikke kundene som er dumme når de ikke kan finne innkjøpskurven din eller forstå hva fraktprisen er. Kunden er ikke sur eller klager, de gir deg verdifull informasjon om hvordan du kan gjøre det bedre- og det helt gratis! Sett pris på tilbakemelding fra kundene dine og prøv å se om du kan se en generell tendens. Desto flere kunder optimeringene dine hjelper, desto bedre blir konverteringsraten din, og derfor også verdien du skal ha ut av optimeringene. Det finnes mange gode forumer og blogger hvor du kan finne tips og triks. Hvis du virkelig vil kickstarte din brukerdrevne optimering kan jeg anbefale at du får laget en brukertest.

Løsningene

Når du har funnet ut av hva kundene dine syns er viktig å endre, kommer du, og eventuelt ditt byrå, på banen. Ut ifra kjennskapen du har fått fra kundenes utfordringer på nettbutikken din, skal det finnes de beste løsningene. Min erfaring er at kundene ikke kommer med løsningene, og det skal de heller ikke. De kommer ofte med verdifull innsikt til problemene som kan være med på å prioritere hvilke punkter som er viktigst her og nå. Du har bransjeerfaringen, kjennskapet til produktene og visjonen for nettbutikken din, så du er derfor den vesentlige brikken i løsningen. Ditt nettbyrå kan bidra med arkitektur, teknikk, design og kjennskap til brukervennlighet, hvis du har bruk for hjelp.

Hva skal jeg optimere?

Optimeringsprosessen starter hos kundene som hjelper deg med på peke på hva som burde gjøres nå. Du er, sammen med ditt nettbyrå, med på å løse problemene og finne ut av hvordan optimeringen skal implementeres. Du skal ikke re-designe hele nettbutikken din, men velge frukten som henger lavest; punktene som er billigst å lage og som hjelper kundene mest. Husk å forholde deg til at kundene dine ikke kun bruker datamaskin til å se på nettbutikken din, men også på smartphones og tablets. Til slutt skal du huske å teste (for eksempel med en splittest) effekten av optimeringene dine, ellers vet du ikke om du har gjort det bedre eller dårligere.

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!