Blogg

Blogg

5 ting du bør vite om handelsbetingelser

Opprettet den under Regler | Antall Avlesninger: 3100

5 ting du bør vite om handelsbetingelser
Forretningsvilkår, avtalevilkår eller handelsbetingelser. Kjært barn har mange navn, og når det kommer til å tilpasse innholdet i dem, er mulighetene enda flere. Det er nemlig ikke all lovgivning som er nødt til å ses sort/hvitt, og handelsbetingelsene er en av de tingene du som nettbutikk har innflytelse på. Før du går i gang med dem er det fem ting du bør vite.

1. Du skal ha dem

Har du en nettbutikk er det et lovkrav om at du informerer klart, tydelig og forståelig om vilkårene og betingelsene som finnes ved å handle hos deg. Det betyr at kunden klart og tydelig skal informeres om hva vilkårene er både før, under og etter en handel. Kunden skal kunne presis se hva de sier ja til. Derfor skal handelsbetingelsene også aktivt aksepteres av kunden, og skal ikke være godkjent på forhånd eller automatisk i forbindelse med godkjennelse av kjøpet.

2. Hvis du ikke har dem

Selv om du ikke har noen handelsbetingelser på nettbutikken din, er du fortsatt bundet av loven og kunden har de samme rettighetene, uansett om du informerer om dem eller ikke. Til syvende og sist er det kun en ulempe for deg og din nettbutikk å ikke ha handelsbetingelsene opplyst på siden. Dette skyldes blant annet av at en eventuell uoverensstemmelse mellom deg og kunden vil bli vurdert etter regler som ikke kan skade forbrukeren, og at eventuelle avgjørelser derfor ofte vil være til kundens fordel. Handelsbetingelsene er både rettigheter og forpliktelser, for deg og dine kunder, og er også derfor din mulighet til å synliggjøre forventingene dine til kunden i inngåelsen av avtalen.

3. Derfor er de gode for nettbutikken din

Handelsbetingelser er muligheten din til å tegne opp banen og slå spillereglene fast. Og i stedet for å se på dem som noe som er pålagt, kan du med fordel fokusere på hva de kan gjøre for deg og nettbutikken din. Strikker du handelsbetingelsene dine ordentlig sammen, med klare og presise beskrivelser, har både du og kunden din de beste rammene for å inngå en avtale. Mange kunder leser kanskje handelsbetingelsene først når de vil angre eller reklamere, så hvorfor ikke gjøre det så lett for dem som overhode mulig? Jeg vil anbefale at du skrur ned på paragrafene og opp for en mer konkret og serviceminded beskrivelse av hva betingelsene for handelen er.

4. Kort er godt

Selv om handelsbetingelsene er et lovkrav på en nettbutikk, er det heldigvis ikke noen krav om at det skal være hundrevis av uoverskuelige punkter. Det er ikke til fordel for deg eller kundene dine. Derimot anbefaler vi at du gjør handelsbetingelsene dine så kortfattede og konkrete som mulig, og utelater punkter som ikke er vesentlige for nettbutikken din. Dermed er det større sjanse for at kundene dine leser betingelsene og kjenner til vilkårene. Det er samtidig med på å spare deg tid med kunder i røret som er i tvil om hva de skal gjøre for eksempel i forbindelse med reklamasjon.

5. Spar penger, men vær oppmerksom

Det kan være lett, raskt og ikke minst billig å finne standardbetingelser som nærmest direkte kan settes inn på nettbutikken din, men du bør være oppmerksom. Det er nemlig vesentlig at handelsbetingelsene blir tilpasset nettbutikken din, samt produktene du selger. Til sist er det nemlig deg som er på dypt vann om du har skrevet noe feil. Generelt anbefaler vi at du får lest handelsbetingelsene dine igjennom av en som kjenner til jus. På den måten er du sikret at du ikke spenner ben på deg selv og nettbutikken din, og ikke minst for kundene dine.

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!