Blogg

Blogg

Huskeliste til forbrukeravtaleloven

opprettet den under Regler | Antall Avlesninger: 3377

Huskeliste til forbrukeravtaleloven

Den nye forbrukeravtaleloven har nå trådt i kraft.

Hvis du ikke allerede vet det, så er den nye forbrukeravtaleloven kommet i verden som en del av en større harmonisering av forbrukernes rettigheter i hele EU. Dette EU-direktivet er nå implementert i Danmark.

Hva skal jeg som nettbutikkeier tenke på akkurat nå?

-Hvis du har abonnementsavtaler og avtaler uten bestemt tid, skal du huske at du har en plikt i å opplyse om de viktigste egenskapene, samt den ”samlede prisen” for varen som skal betale i alt. Prisen skal være gjennomskuelig (enkel og logisk), og du skal informere om hvordan prisen er utregnet (varepris+frakt+moms etc).
I SmartWeb systemet kan du gjøre det ved å lage en side som beskriver gebyrer, og linker dertil i ”Link til gebyrbetingelser” i butikkinnstillinger. Les mer…
 
-Alle informasjonene dine som e-mail adresser, telefonnumre og den faste forretningsadressen skal være synlig og informert til kunden innen kjøpet ferdiggjøres, så det ikke er noen tvil om hvem det blir handlet med. Så sørg for at alle dataene dine er tilgjengelig på nettsiden din. En god løsning kan være å ha det fast i bunnen av nettsiden. Les mer...
 
-Du skal huske å informere kundene dine om angreretten på minimum 14 dager (du må gjerne selv gi mer). Hvis du ikke opplyser om dette, har kunden din faktisk automatisk helt opp til 12 måneders angrerett. Så sørg for at det står beskrevet så godt som mulig i handelsbetingelsene dine. Et godt råd kan være å sette inn de handelsbetingelsene som kunden din har akseptert i bunnen av ordrebekreftelsen slik at kunden mottar dem på et ”varig medium”. Samtidig kan du også linke til ditt angrerettskjema her.
 
-Husk å opplyse kunden din om at vedkommende selv skal betale for å sende varen i retur. Glemmer du dette vil det bli deg selv som skal betale eventuelle frakomkostninger.
 
-Den angrerettsfristen du informerer om på de minimum 14 dagene er fra den dagen kunden har varen sin i besittelse, og IKKE fra den datoen kjøpet ble gjennomført.

Hva med returvarene?

-Tidligere har det vært slik at en kunde kunne angre på kjøpet hvis varen ble levert i samme stand og mengde (noen ganger i ubrutt emballasje). Under de nye reglene kan kunden også etter bruk angre på kjøpet. Det er dog med forbehold at kunden eventuelt kan stå for et verditap av varens pris hvis kunden har håndtert varen på en annen måte enn det som var nødvendig for å prøve varen.
 
-Hvis kunden har informert virksomheten om at vedkommende vil benytte seg av angreretten, kan hun/han vente med å returnere varen opp til senest 14 dager etter den datoen hvor vedkommende har informert om dette. Tidligere skulle det være innenfor de 14 dagene.
 
-Tilbakebetalingsplikten er for deg som virksomhet endret til å skje senest 14 dager etter at kunden har meddelt sin angrerett (tidligere har det vært 30 dager). Hvis det skulle være et verditap av varen, er det dog mulig å vente på mottakelsen innen kjøpesummen returneres. 
 
I bunn og grunn betyr det at en kunde for eksempel gjerne må prøve en kaffemaskin, hårtørker eller liknende uten å bruke varen over lengre tid enn hva som er nødvendig for å prøve produktet. Hvis det skjer noe med produktet, er det som utgangspunkt virksomheten som skal bevise at det er et verditap som kunden selv skal betale for. Hvis du som virksomhet IKKE har informert om angreretten, så trenger ikke kunden stå for et eventuelt verditap av varen.
 
Tolkningen og verditapet er en diskusjon mellom kunde og selger. Det er i konflikten at loven vil bli nærmest tolket til fordel for kunden, så den gode servicen og dialogen kommer til rette.

Hvordan ser straffen ut ved overtredelse av loven?

Hvis du som virksomhet ikke overholder disse reglene risikerer du bøtestraff allerede første gang du overtreder loven. Tidligere har det vært slik at det skulle være en grov eller gjentakende overtredelse innen det kom en bøtestraff.

Er det ikke noe godt i dette for meg som virksomhet?

-Hvis en kunde velger en annen og dyrere leveringsform enn den leveringen som din virksomhet har tilbudt, så har du ikke lenger plikt til å betale disse ekstraomkostningene. Det betyr at du nå etter omstendighetene kan motregne disse eventuelle ekstraomkostningene som er forbundet med leveringen.
 
-Hvis en kunde sender varen i retur er det vedkommende selv som bærer ansvaret for skader eller verditap av varen under transport.
 
Hvis du har bruk for ekstra juridisk hjelp, vil jeg anbefale deg at du tar fatt i e-merket eller en annen juridisk rådgiver, slik at du kan fbbstyrnen juridisk rådgiver, slidisk hjelp, vil jeg anbefale deg at du tar fatt i e-merket eller en annen juridisk rådgiver, sliå styr på de aktuelle betingelser i forhold til de produktene du selger.

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!