Blogg

Blogg

Nye regler for betaling på nettet

opprettet den under Regler | Antall Avlesninger: 3213

Nye regler for betaling på nettet

Et stigende antall klager fra forbrukere som har blitt bundet av abonnementsfeller har fått Forbrugerombudsmanden/Forbrukerombudet til å lansere et sett nye retningslinjer for betaling ved fjernsalg. Håndteringen av betalinger på nettet har lenge vært et område preget av tvil om hva du som nettbutikkeier kan og ikke kan når du trekker penger på forbrukernes kort. Derfor stiller Forbrukerombudet nå større krav til vilkårene for betaling på nettet. De nye retningslinjene trår i kraft den 1. september. 

Dette betyr retningslinjene for deg

De viktigste endringene i forbindelse med betaling på nettet vedrører abonnementsavtaler med direkte trekk på kundens betalingskort, men alle som driver en nettbutikk bør være oppmerksomme på de nye retningslinjene når de trår i kraft den 1 september. Under kan du se de viktigste punktene:
 

  • Ved tilbakevendende betalinger, for eksempel abonnementsavtaler, skal forbrukeren ha tilsendt en kopi av avtalen.
  • Endrer betalingsbeløpet seg, skal forbrukeren ha beskjed senest 8 dager innen betalingen, og nettbutikken skal akseptere innsigelser mot betalingen opp til 14 dager etter at beløpet er trukket. Retningslinjene for varsling gjelder derimot først fra 1. Januar 2015.
  • Reserveres et beløp på forbrukerens konto/betalingskort skal du som nettbutikk ha klare prosedyrer som sikrer at det med en gang blir gitt beskjed til innløser, for eksempel hvis en betaling angres eller på en annen måte annulleres.
  • Forhåndsbetaling kan kun forekomme med uttrykkelig samtykke fra forbrukeren og skal fremgå i ordrebekreftelsen.
  • Registrering og gjenbruk av kortopplysinger kan kun forekomme hvis forbrukeren har gitt samtykke til dette.

Hva betyr aktiv og uttrykkelig samtykke?

For at et samtykke som er gitt av forbrukeren skal være gyldig krever det at han eller hun aktivt klikker ja til at kortopplysningene registreres, eller at det skal skje en forhåndsbetaling. Det betyr at samtykket ikke kan avgis ved at forbrukeren alene klikker på ja til forretningsvilkårene dine.
 
Du kan lese mer om retningslinjene på forbrukerombudet.no.


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!