blogg

blogg

Når du skal flytte nettbutikken din til SmartWeb

Opprettet den under Starte opp nettbutikk | Antall Avlesninger: 4383

Når du skal flytte nettbutikken din til SmartWeb
Hos SmartWeb er vi vant til å flytte nettbutikker fra andre nettbutikksystemer. Vi har gjort det mange ganger i mange år, og det har gitt oss god erfaring med de oppgavene som typisk knytter seg til en slik flytting.
 
I de fleste tilfellene kan vi gjøre det meste for deg, allikevel er det viktig at du selv deltar og er aktiv i prosessen, for eksempel ved å sjekke tingene igjennom, innstille betalingsmetodene dine og fraktmuligheter m.m.

Domener

I forbindelse med flyttingen av nettbutikken din oppretter vi en demoside. Denne demosiden plasseres på et midlertidig domene som vi tilbyr. Når alt er klart, knytter du rett og slett ditt eget domene til i stedet.

Data som flyttes

Når vi flytter produktene dine, gjør vi det ved hjelp av en eksportfil fra din nåværende nettbutikk. Eksportfilen importerer vi inn i SmartWeb systemet. Lager du noen endringer underveis, er det viktig at du er oppmerksom på at disse endringene ikke kommer med over på den nye nettbutikken. Derfor kan det være en god idé å sende en ny fil til oss hvis det går en lengre periode før du godkjenner flyttingen (og du har laget endringer i mellomtiden).
 
Det mest optimale er at du tilføyer så mye data som mulig når du lager eksportfilen. Desto mer data filen inneholder, desto mer har vi muligheten for å importere alt over på den nye nettbutikken din.
 
Som oftest flytter vi dine produktkategoriene, produkter, varianter av produkter, produktbilder og lenker til kategorier/produkter. Det er som utgangspunkt mulig å flytte alle de informasjonene som kan eksporteres ut av din nåværende nettbutikk (det vil si de dataene som allerede finnes i eksportfilen).
 
Hvis filen inneholder SEO title, keyword og description importerer vi dette også med over i det nye nettbutikksystemet ditt. Med SmartWeb får du dessuten nye redskaper til å forbedre plasseringene dine på søkemaskinene, hvis du ikke hadde muligheten for å søkemaskinoptimere i ditt gamle system.
 
I forbindelse med en flytting trekker (lister) de fleste nettbutikksystemer dessverre ikke alle produktbildene ut fra databasen. Derfor skal produktbildene dine som oftest trekkes manuelt ut av nettbutikken. Hvis du for eksempel har 200 produkter, vil en utvikler kunne bruke omtrent 40 timer på å hente dem manuelt. Vi anbefaler derfor at du selv tilføyer de bildene som mangler.
 
Skulle du, mot all forventning, ønske å flytte dataene dine ut fra SmartWebs nettbutikksystem, har vi gjort det lett for deg å flytte dataene dine gjennom en fast import/eksport modul. Les mer...

Duplisere innhold

Alle nettbutikkeiere ønsker en god plassering i søkemaskinene, da det som regel medfører flere kunder i ”butikken” og forhåpentligvis flere ordrer. I den forbindelse er det viktig å håndtere flytteprosessen riktig.
 
Når du flytter nettbutikken din til SmartWeb sørger vi samtidig for å blokkere adgangen for søkemaskinene. Det gjør vi fordi det innholdet som ligger på ditt nåværende domene er identisk med det som ligger på den nye demosiden. Dette kalles ”duplicate content” eller kannibalisme. Sidene ”spiser” av hverandres verdi, og det straffes hardt av Google. Med andre ord risikerer du å miste din nåværende plasseringen i den organiske søkemotoren på Google hvis innholdet ditt ikke håndteres riktig.

Når produktene dine får en ny adresse

Under flyttingen av innholdet ditt lager vi en omdirigering av dine produkters lenker- fra den gamle til den nye lenke. Formålet med dette er å sikre at produktenes lenker ikke mister plasseringen deres på Google. Utover dette medfører omdirigeringen at de produktlenkene som du eller dine kunder har opprettet på diverse sider fortsatt fungerer. Helt konkret svarer det til å flytte fra en leilighet til et hus. Her meddeler man typisk sin flytting i Posten som deretter ettersender eller omdirigerer brev som har blitt sendt til din gamle adresse, til din nye adresse.

Når du flytter innholdssidene dine

Vi lager ikke SEO redirects på innholdssidene dine (sider med tekst og bilder, for eksempel forsiden og informasjonssider). Grunnen til at vi ikke gjør dette er at du typisk selv kopierer eksisterende innhold over på de nye sidene. Du har derimot muligheten for å lage SEO redirects selv på disse sidene (altså melde flytting av lenker).
 
Du kan lese manualen vår og se presentasjonsvideoen vår som forklarer hvordan du selv oppretter SEO redirects her.
 

Hvordan finner du adressene på alle innholdssidene dine?

Det finnes mange forskjellige verktøy som kan lage en liste over alle lenkene/adressene du har på nettbutikken din, for eksempel Google webmaster tools, Xenu eller Screaming Frog. Formålet med en liste er for å gjøre det raskere å omdirigere lenkene dine. Dessuten kan du bruke programmene til å prøve om alle lenkene er omdirigert riktig når nettbutikken er flyttet.
 
Hvis du under ”språk og domener” har stilt inn SmartWeb nettbutikken din til å bli lest uten www. i adresselinjen, husk da å opprette hjemmesiden din i Google webmaster tool uten www. Alternativt kan du opprette nettbutikken din både med og uten www, og fortelle Google webmaster senere hvilken lesning du foretrekker.

Husk å åpne frontend når du går online

Når vi gir nettbutikken din deg er ”frontend” fortsatt stengt. I det øyeblikket du er klar til å gå online, er det viktig at du husker å fjerne blokkeringen som er for søkemaskinene, som tidligere sikret at søkemaskinene ikke indekserte demonettbutikken din. Fjerner du ikke blokkeringen vil plasseringene dine på søkemaskinene forsvinne.
Du åpner for ”frontend” ved å gå inn i administrasjonen på SmartWeb nettbutikken din og trykke på: kontrollpanel > nettbutikk > butikkinnstillinger > generelt.
 
Her skal du til ”frontend status” og velge ”åpen”. Deretter går du ned til ”mitt abonnement” og fyller ut faktureringsopplysninger og velger en nettbutikk pakke.
 
Her er lenker til vår guide og video om hvordan du kommer online med nettbutikken din:

Se guiden i manualen vår her. 
 
Se videoen her. 

Vi hjelper deg

Du er naturligvis velkommen til å kontakte SmartWeb (kontakt oss her)
 
Det skal tas forbehold for eventuelle endringer i ovenstående opplysninger.

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!