Blogg

Blogg

Responsivt nettdesign og handel på tvers av plattformer

opprettet den under Trender og inspirasjon | Antall Avlesninger: 2839

Responsivt nettdesign og handel på tvers av plattformer
Vi har den på oss hele tiden, og de fleste av oss føler seg nakne uten den. At vi er regelmessige avhengig av den lille, smarte dingsen er ikke sjeldent. Det er naturligvis den unnværlige smarttelefonen jeg refererer til.

En forlengelse av oss selv

Det er neppe en nyhet at forskjellige nett-enheter som datamaskinen, tablets og kanskje spesielt smarttelefonen, for mange mennesker i den moderne verden fungerer som en slags forlengelse av kroppen. Under alle omstendigheter tror jeg ikke at det er å overdrive når jeg påstår at de færreste kan forestille seg en hverdag uten de digitale redskapene.
 
Tall fra Danmarks Statistikk* og fra SSB* (Statistisk sentral byrå) viser at andelen av mobilbrukere som bruker internett med mobilen har steget markant de seneste årene.
 
Med ovenstående overveielser i mente virket det opplagt og helt innlysende at e-handel på tvers av de forskjellige mobile enhetene skal være mulig. Det er det da også, tenker du kanskje?

Forbrukerne er klare

Det er i sakens natur mulig å foreta online handel på smarttelefoner og tablets. Nyere undersøkelser* viser at til og med forbrukerne i stigende grad føler seg trygge ved å handle på andre plattformer enn den tradisjonelle datamaskinen.
 
E-handel på smarttelefon og tablet har slått igjennom i flere land i Norden, som Danmark, Sverige, Finland og Norge.

Tall fra 2013:
 
  • Ca 4,5 millioner norske, danske, svenske og finske forbrukere foretok en handel på smarttelefon eller tablet. Det er en stor stigning (61%) sammenlignet med 2012.
  • Stigning fra 2012 til 2013 i Norge = 336.000 forbrukere.
  • Stigning fra 2012 til 2013 i Danmark = 423.000 forbrukere.
 
Med andre ord går utviklingen for handel på andre plattformer enn datamaskinen svært raskt. Så desto mer viktig er det at nettbutikken møter forbrukerne med et optimalt design.

Store forskjeller i handelsopplevelsen

Det er derimot langt fra alle hjemmesider og nettbutikker som har verktøyene til å fungere på og tilpasse seg flere forskjellige plattformer. Det betyr at, i mange tilfeller, vil det være en stor forskjell på den handelsopplevelsen forbrukeren sitter igjen med når de foretar seg en e-handel på for eksempel en smarttelefon. En av årsakene til dette er at forbrukernes mer eller mindre gode handelsopplevelse kan blant annet være at nettbutikken er uoversiktlig eller at designet ganske enkelt ikke er tilpasset til de forskjellige plattformene.

Responsivt nettdesign er alfa omega

Betalingssystemet DIBS* (Dansk Internet Betalings System) fastslår i en undersøkelse fra 2013 at en nettbutikks konverteringsrate økes hvis nettbutikken understøtter et design som er tilpasset smarttelefon og tablet. I rapporten poengterer DIBS også at mange forbrukere rent faktisk avbryter et kjøp hvis nettbutikken fremstår som rotete og ustrukturert.
 
Få gode råd, lær om det grunnleggende, samt fordelene ved Responsivt Web Design her.

Brukervennlig og flott design

At en nettbutikk ideelt sett skal fremstå velstrukturert og ordentlig, på den visuelle og mer tekniske og programmatiske front, kommer forhåpentligvis ikke som en overraskelse. Likevel opplever mange store utfordringer når de, selv med gode intensjoner om optimal brukervennlighet og flott layout, kaster seg ut i å oppstarte og drive en nettbutikk. I en slik prosess er gode råd dyre. Derfor er det vesentlig at man benytter seg av et fremtidssikret butikksystem som til dels er lett å gå til som nettbutikkeier, dels er lett å navigere i og i siste ende gir forbrukeren en positiv handelsopplevelse.
 
Grovt sagt handler det om å optimere nettbutikken din med et responsivt nettdesign, da det betyr at nettbutikken din tilpasser seg enheten den åpnes på. Det gir forbrukeren en langt mer harmonisk handelsopplevelse og gir deg de beste betingelsene for et salg.

SmartWeb har nettopp lansert og forbedret Design Manager

Helt konkret opplever vi også hos SmartWeb at mange gjerne vil ha et responsivt nettbutikkdesign. Derfor har vi lagt mange krefter i å oppdatere vårt nettbutikksystem med en ny og forbedret Design Manager.
 
  • Les mer om forbedringer og bakgrunnen for SmartWebs nye responsive Design Manager her.
  • Se video om lanseringen SmartWebs Design Manager her og få gode råd til hvorfor et responsivt design er viktig for nettbutikken din.
 
Kilder:
*Befolkningsundersøkelse fra Dansk Erhverv viser at hver fjerde dansker har kjøpt varer via mobil eller tablet inden for det sidste år (fra 2012-2013).
*Befolkningsundersøkelse fra SSB, Norsk mediebarometer 2013.

*DIBS årlige analyse om e-handel, mobil handel og online betaling (2013).
*Danmarks Statistikk. It-anvendelse i befolkningen 2013.

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!