blogg

blogg

Gjør nettbutikken din klar til jul

opprettet den under Salg og markedsføring | Antall Avlesninger: 3894

Gjør nettbutikken din klar til jul
Julen er ikke kun barnas fest. Det kan også bli enhver nettbutikkeiers fest. Skal den være en fest krever den derimot litt ekstra forberedelser og en porsjon strategiske overveielser. I dette innlegget serverer vi en håndfull (jule)godterier så du forhåpentligvis kan komme godt igjennom årets julehandel.

Høye forventninger

Julehandelen i 2014 spås til å bli et godt år. En undersøkelse foretatt av Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) anslår at hver femte julegave i år vil bli kjøpt på internett og at mer enn hver tredje nettbutikk forventer en stigning på minimum 10% i julehandelen sammenlignet med 2013. Dessuten estimerer FDIH årets nettjulesalg til å snike seg opp over 2 milliarder kroner mot 1,2 milliarder kr sist år.

Tilbud og bestillingsfrist

Først og fremst er det en god idé å ikke vente alt for lenge med dine beste sluttilbud. Selv om langt fra de fleste nettbutikker garanterer levering frem til den 19 desember er det mange som ikke har nerver til å vente lenge med å kjøpe julegavene deres. Julehandelen topper typisk i midten av desember, det vil si den 15 desember. Derfor bør du overveie når du setter inn dine sterkeste tilbud.
 
Når det gjelder bestillingsfrist er det viktig at du løpende holder deg a jour med leveringsfristene til distributørene dine. Sørg også for å orientere kundene dine om bestillingsfristen via dine forskjellige kanaler – nyhetsbrev, nettside, sosiale medier og så videre.

Send nyhetsbrev hver søndag morgen

Det er en god idé å sende nyhetsbrev ut hver søndag morgen i desember. På denne måten sørger du for å være ”top of mind” i bevisstheten til kundene dine når de begir seg ut på julehandelen. Søndag er en god dag å sende nyhetsbrev da mange butikker er stengt søndag, men åpne lørdag.
 
Les mer om hvordan du med SmartWebs nyhetsbrev-modul lett og enkelt kan sette opp og sende store mengder nyhetsbrev ut til kundene dine her.

Ren beskjed om lagerbeholdningen

Sørg for at det er overensstemmelse mellom produktene som du tilbyr på nettbutikken din og de produktene som rent faktisk er i lagerbeholdningen din. Dette er altavgjørende for at du ikke ender i en situasjon hvor du skuffer kundene dine. Skuffede kunder kommer nemlig ikke tilbake til nettbutikken din igjen. Det er også en god idé å legge en konkret plan for hva du gjør hvis en vare blir utsolgt eller hvis varen ikke kommer frem til kunden i tide. Du kan, med mindre eller større usikkerhet, estimere salg og vurdere lagerbeholdningen din ved å se på salgene opp til og under jul sist år.
 
Kort sagt: det er god service at du gir kundene dine en klar beskjed – også selv om det betyr at du må informere om utsolgte varer eller langsommere leveringstid enn forventet. Ikke skjul lav lagerbeholdning, lys det heller tydelig opp. Realistiske og ærlige informasjoner gir i siste ende gladere kunder, og gjør arbeidet for kundeservicemedarbeiderne dine morsommere.

De tre s-ene og gaveinnpakning

Husk de tre s-ene: service, service og service. Det er ganske enkelt lettere for kundene dine å kjøpe julegaver på nettet når du samtidig tilbyr gaveinnpakning. Poenget er at gaveinnpakning gir kundene dine en god handelsopplevelse, da de ikke bare ikke trenger å vente i kø, men i tillegg får en ekstra service. Det resulterer i beste fall i mer lojale og trygge kunder som kommer tilbake og kjøper flere varer på nettbutikken din – også etter jul.
 
Du kan lese mer om SmartWebs gaveinnpakningsmodul her.

Jeg ønsker meg…

Du kan potensielt øke julesalget hvis du gjør det mulig for kundene dine å lett opprette og legge til varer til en personlig ønskeliste, som også andre brukere kan søke i.
 
Med en SmartWeb nettbutikk kan du velge å slå på ”Ønskeliste” til under shopinnstillinger. Se mer her.
Utover dette kan du lett benytte deg av Addwish på SmartWeb nettbutikken din. Addwish er en integrasjon som gjør det mulig for kundene dine å lage ønskelister som de kan dele med venner og familie. Via Addwish kan venner og familie dermed koordinere hvem som gir hva, og når gaven skal kjøpes blir kunden guidet direkte til nettbutikken din. 

Mobile enheter spiller en større rolle

Det er vanskelig å se bort fra at de mobile enhetene fyller mer og mer. Selv om smarttelefoner har en relativt lav konverteringsrate bør du ikke undervurdere det faktum at kundene dine i høy grad bruker mobile enheter til research for potensielle kjøp. Når det gjelder nettbrett nærmer de seg datamaskiner når det gjelder konverteringsraten.
 
Enten om kunden besøker nettbutikken din fra smarttelefon, nettbrett eller datamaskin, er det god grunn å sørge for at de kan finne de produktene de søker, og ikke minst få en god opplevelse på nettbutikken din. Med en nettbutikk som er responsiv, og dermed optimert og tilpasset de forskjellige mobile enheter, økes sjansen for et senere kjøp fra datamaskin.
 
Les mer om responsivt nettdesign her og her.

Overvei bruken av AdWords

I desember er det en markant større konkurranse når det gjelder AdWords. Det skyldes at de fleste nettbutikker er særlig aggressive for å tiltrekke kunder. Det fører til at klikkprisene stiger under julehandelen – og faller kraftig etter jul, da mange nettbutikker setter kampanjene deres på pause.
 
Selger du produkter som kundene dine ikke kjøper til julegaver, men også til eget forbruk, kan det være en fordel å skru opp AdWordsene dine i dagene etter jul. På denne måten nettbutikken din billige klikk, fordi konkurransen er mindre. Det kan være at du selger varer og ”hverdagskjøp”, som for eksempel personlig pleie som kundene godt kan vente noen dager med å få levert.
 
Et godt råd er å se på nettanalysen din og undersøke konverteringsraten fra den 24-26 desember. Er konverteringsraten uendret er det opplagt å skru opp for AdWords, mens konkurrentene dine har julefri. Er konverteringsraten lavere er kundene dine sannsynligvis inne for å sjekke returpolitikken din og deres muligheter for å bytte julegaver. Her vil det ikke gi noen mening å bruke penger på AdWords.

God fornøyelse med julehandelen!

Det er ingen tvil om at det er mye du kan gjøre for å øke og forbedre julesalget ditt. Desember er ikke kun en travel måned for nettbutikkeiere; dine kunder har det også travelt. Det er derfor viktig at du husker at desember i høy grad former dine kunders oppfattelse av nettbutikken din. Det gjelder med andre ord å gi kundene dine en god opplevelse i desember, slik at de vender tilbake til nettbutikken din resten av året.
 
Husk at du kan finne hjelp døgnet rundt på SmartWebs YouTube kanal.
 
Kontakt SmartWeb her, hvis du har spørsmål eller har bruk for hjelp.
 
God fornøyelse med julesalget. 

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!