Blogg

Blogg

Klar, ferdig, selg!

opprettet den under Salg og markedsføring | Antall Avlesninger: 3261

Klar, ferdig, selg!
Etter julen kommer salget. Masse salg. Mange nikker sikkert gjenkjennende til det klassiske salgsscenariumet. Et scenarium som ofte innebærer en kombinasjon av lette dytt, skarpe albuer og et par blå merker. En av de gode nyhetene er at kundene dine (forhåpentligvis) slipper alt for mange dytt når salget foregår på nett.
 
I dette blogginnlegget får du tips til hvordan du med fordel kan forberede deg på deg på det  kommende salget, og til hvordan du oppnår et optimert og styrket salg.

E-merket

Et blått øye er kanskje ikke helt dumt. Faktisk kan et blått øye med en E inni bety mye for troverdigheten av nettbutikken din, i alle tilfeller. Troverdighet og sikkerhet er viktig for kundene dine når de navigerer rundt i en ofte ugjennomsiktig salgsjungel på nett.
 
Hvis det fortsatt står uklart hentyder jeg til e-merket. Det blå merket gir nettbutikken din en rekke fordeler:
 
  • Fri adgang til juridisk eksperthjelp og veiledning.
  • Forbrukerhotline til kundene dine.
  • Økt salg og synlighet.
 
Nettbutikker uten e-merket kan fortsatt leve opp til og overholde de norske lovene. Men e-merket fungerer om ikke annet som et effektivt troverdighetsstempel.
 
Les mer og e-merket og se video her: http://www.smartweb.dk/e-maerket-webshop/

Forbered undersider

Julen slutter før den overhodet er begynt. Trist, men sant. Mange kunder begynner allerede å søke etter januarsalget før julen er overstått – omkring den 22 desember i nettbutikkverdenen. Det handler derfor om å optimere nettbutikken din til januarsalget så tidlig som mulig.
 
En måte å forberede til salgshandelen er å opprette undersider på nettbutikken din med søkeordsoptimert innhold. Undersidene bør inneholde ”januarsalg, årstall og produkt”. Selger du barnetøy kan en optimert tekst på nettbutikken din for eksempel lyde slik ”januarsalg 2015 barnetøy til jenter”.

Salgssøkeord

Som nevnt tidligere er det viktig at nettbutikken din er søkeordsoptimert, slik at den oppnår en god plassering i Google AdWords. Mange søker etter ”januarsalg”, ”tilbud” og ”salg” allerede i uken opp til jul og frem til slutten av januar.
 
Les mer om Google AdWords her.
 
Sørg for at salget blir en del av innholdet i nettbutikken din. Det er nyttig å kjenne til de søkeordene som er relevante, som for eksempel ”tilbud”, ”januar salg”, ”salg i januar” og ”salg”.
 
Det er dessuten en god ide å bruke både salgsordene på nye sider, samt å integrere ”salgstekst” i kategori- og produktsider, sidetitler, metabeskrivelser og innholdstekster m.m. Det kan også være lønnsomt å fremheve fordelene ved å handle online i annonseteksten, som for eksempel ”kjøp på nett og unngå stresset med januar salget”, ”salg i ro og fred” og ”er du klar for salget?”.

Vær synlig og sosial

Januar rimer for mange på en faretruende tom lommebok. Det er dermed ikke ensbetydende med at synlighet og tilstedeværelse på diverse sosiale medieplattformer er uten verdi for forretningen din.
 
Det er nok å ta i en smule for mye å sammenligne januar med en finanskrise, men overdrivelse fremmer som kjent en forståelse. Dermed gir det kanskje god mening å snakke om januar som en slags krisetid i miniformat.
 
Og hva gjør vi i krisetider? Vi retter blikket innover, gjemmer oss innenfor dørene og koser oss. Kundene dine koser seg forhåpentligvis (også) på de sosiale mediene. Selv om de mest sannsynlig ikke har den største lommeboken fremme, søker mange kunder etter god inspirasjon og brukbar viten om deg og forretningen din. Du skal derfor overveie å dele innhold i nyhetsbrev og på de sosiale mediene.
 
  • Nyhetsbrev: lag en god flyt slik at du automatisk sender salgsmail til kundene dine med en ”huskelapp” om at salget og de gode tilbudene dine.
  • Sosiale medier: del inspirasjon på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Google+ og lignende.
 
Sørg for å være tilstede og skape verdifullt innhold til kundene dine. Det betaler seg som regel i det lange løp hvor du forhåpentligvis blir den heldige innehaver av lojale og tilfredse kunder.

Godt salg!

Kundene dine slipper ganske enkelt å ofre seg selv og deres gode humør under salget i de fysiske butikkene. Et suksessfullt og veltilrettelagt salg på nett er i midlertidig langt fra selvskrevet!
Men det er uten tvil flere gode grunner til å overveie de forskjellige måtene du best kan komme gjennom salget.
 
Husk at du døgnet rundt kan finne hjelp på SmartWebs YouTube kanal: https://www.youtube.com/user/SmartWebDK/featured.
 
Kontakt SmartWeb her hvis du har spørsmål eller bruk for hjelp: kontakt.
 
Vi ønsker deg lykke til med salget!

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!