Blogg

Blogg

ePay Norge

opprettet den under Salg og markedsføring | Antall Avlesninger: 4158

ePay Norge
Du har registrert virksomheten din, kjøpt domene, installert et shopsystem fra SmartWeb, opprettet et lager, inngått avtaler med leverandører og fått styr på logistikken.
 
Nå mangler det kun et element for å få nettbutikken din til å kjøre: betalingsløsning. Hvordan betaler kundene dine? På hjemmesiden din selvfølgelig, men hvor starter du, hvem kontakter du og hva krever det? Du har nå kommet til rett sted, så ta det rolig.

Aktørene på banen

Det er flere aktører på banen når kundene dine betaler for en bestilling på siden din. Dette er et overblikk over disse:

Butikken din

Det er mange systemer å velge mellom, så gjør god research og finn en løsning som passer deg best, enten om det skal være kodet fra bunnen av eller et ferdig shopsystem.

Betalingsgatewayen din (ePay)

En betalingsgateway (eller Payment Service Provider) er parten som leverer siden hvor kundene taster inn kortopplysningene sine. Det kan sammenlignes med en fysisk terminal på supermarkedet, men her er betalingsterminalen virtuell.

Kortinnløseren din

En kortinnløser er den finansielle partneren din som sikrer at du mottar oppgjør og at kortholderen blir trukket. Vi kommer tilbake til valg av kortinnløser lenger ned.

Fakturaleverandøren din

Også i Norge begynner det så smått å bli mer vanlig å tilby kundene å betale med en faktura som et alternativ til tradisjonell kortbetaling. Om du ønsker å tilby kundene dine denne betalingsformen, kan du kontakte ePay for å aktivere denne betalingsformen. Betaling med faktura er en særskilt avtale med en fakturaleverandør.

Valg av kortinnløser

Valget ditt av kortinnløser er viktig for forretningen din og du bør gjøre research før du bestemmer deg. Snakk med de forskjellige aktørene og hør hva de kan gjøre for deg og lytt: er de imøtekommende og hjelpsomme, er prisene transparente, hvor lang tid bruker de på å behandle søknaden din om innløseravtale og vil de hjelpe deg når du trenger det?
 
Når du har bestemt deg for en kortinnløser skal du inngå kortinnløseravtalen. Det er en avtale mellom innløseren din og deg som bestemmer hvilke kort du kan akseptere på hjemmesiden din.
 
Se hvilke innløsere ePay samarbeider med her.
 
Søknadsprosessen består også av en godkjenning av hjemmesiden din som skal overholde en rekke krav. Kravene kan variere fra innløser til innløser, men de vanligste kravene er skrevet under. Husk at du er selv ansvarlig for at hjemmesiden din følger disse kravene.
 
Følgende opplysninger skal fremgå tydelig på hjemmesiden:
 
  • Virksomhetens navn, org.nr, adresse, e-postadresse og telefonnummer.
  • Beskrivelse av varer/ytelser du selger (inkl. priser, skatter og avgifter).
  • Salgs- og leveringsbetingelser inkl. regler for kortholders angrerett.
  • Transaksjonsvaluta – norske kroner skal angis i NOK.
  • Kunden din skal presenteres for en kvittering når betalingen er gjennomført.
  • Kortlogoer for kortene du aksepterer skal tydelige fremkomme.
  • Din virksomhet skal eie det domenet hvor du mottar betalinger.

Om du ikke overholder kravene vil prosessen med å etablere innløseravtalen forlenges.
 
De fleste kortinnløsere vil kreve at du benytter deg av 3D Secure. 3D Secure er en felles sikkerhetsstandard for betaling over internett som Visa og MasterCard står bak. Hensikten med 3D Secure er å redusere kortsvindel. Med 3D Secure er både du og kortholder godt beskyttet ved en eventuell svindel. I Norge har de fleste kortutstedere valgt å benytte seg av Bank ID for autentisering. Aktivering av 3D Secure er ikke noe du som eier av en nettbutikk trenger å tenke på, da dette er noe ePay aktiverer sammen med kortinnløseren din.

Betalingsflowet

Det var litt om hva en kortinnløser er. Nå skal vi se på hva som skjer når en kunde betaler i nettbutikken din. Den virtuelle handlevognen fylles med varer og kunden går videre til kassen, skriver inn leveringsadressen og trykker på ”Betal”. Det er nå betalingsgatewayen din kommer til syne. Det å ta imot kortopplysninger over nettet er ikke noe man kan gjøre uten videre. Det krever en godkjent PCI-sertifisering, som er dyrt og krevende.
 
Ved å benytte seg av ePays betalingsløsning slipper du å PCI-sertifisere virksomheten din. Dette tar ePay seg av, og gjør det dermed enkelt og billig for virksomheten din å komme i gang med å motta betalinger på nett. Når kunden skal betale åpnes ePay betalingsvinduet seg, hvor kunden skriver inn kortopplysningene sine og gjennomfører betalingen. Selv om kunden sjeldent vil legge merke til det så foregår betalingen ikke på nettbutikkens hjemmeside, men på ePays sikre servere.
 
Noen ganger tastes kortopplysningene inn i et ”overlay” vindu hvor butikkens layout ses i bakgrunnen, og andre ganger er betalingsdelen integrert i butikkens layout. Dette styrer du som regel selv.
 
Det siste kunden din gjør er å trykke på ”Gjennomfør betaling”. Når de gjør det sendes kortopplysningene deres via ePay til den kortinnløseren du har valgt å samarbeide med. Betalingen er nå gjennomført: ordren er kommet inn i butikken din og kortopplysningene er sendt til kortinnløseren din. Rent teknisk er betalingen autorisert/reservert, som vil si at kortinnløseren har validert kortets gyldighet og reservert kjøpsbeløpet på kortet. Ifølge norsk lovgivning skal butikken først trekke pengene når kunden mottar varen sin (eller ved at varen overrekkes til en tredjepart, for eksempel Posten Norge).
 
Selger du fysiske produkter er det først når du sender varen at du skal belaste kortholderen. Det skjer enten automatisk i shopsystemet ditt i forbindelse med forsendelsen eller manuelt inne i administrasjonen til ePay betalingssystemet ditt. Når varen er klar til å sendes og du klikker på knappen for å belaste kortholderen din, sender ePay kortinnløseren din beskjed om å overføre pengene fra kunden din sin konto til din konto. Det kan gå opp til 7 bankdager før du ser pengene på kontoen din. Dette avhenger utelukkende av kontrakten/vilkårene med kortinnløseren din. For å si det kort; ePay leverer den siden hvor kortopplysningene skrives inn, mens kortinnløseren står for å overføre pengene til deg, samt å trekke kortholder.

Hva gjør jeg nå?

Du skal finne ut av hvilke betalingskort du vil akseptere i nettbutikken din. Deretter skal du opprette en test-konto i ePay. Vi tilbyr at du gratis og uforpliktende kan prøve ut vår betalingsløsning. Les mer om hvordan du setter ePay sammen med SmartWeb her.
 
ePay bistår deg gjerne med å sparre rundt valg av innløser, men selve avtalen må du selv inngå.

Klar, ferdig, gå…

For ordens skyld oppsummeres under de viktigste punktene når du skal motta betalinger på nett:
 
  • Undersøk mulighetene dine nøye – bordet fanger ikke nødvendigvis, men det er tidskrevende å bytte kortinnløser når det hele først er oppe og kjører.
  • Søk om avtale i god tid da det kan ta opp til tre uker å få avtalen på plass.
  • Overhold kortinnløsers krav til hjemmesiden din – det gjør det betydelig raskere å komme i gang.
  • Din innløseravtale avgjør hvor lang tid det tar innen oppgjøret kommer inn på kontoen din.
  • Du skal belaste kortholder først når kundene mottar varene sine (eller du overdrar varen til en tredjepart).


Vil du vite mer om hva ePay er, kan de se en kort video her.

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!