Blogg

Blogg

Optimer din AdWords ut fra omsetningen

opprettet den under Salg og markedsføring | Antall Avlesninger: 3140

Optimer din AdWords ut fra omsetningen
Det er de færreste nettbutikker som har samme kurvstørrelse ved hver transaksjon. Du bør derfor ikke optimere AdWords kampanjene dine i forhold til CPA (cost per action, som vil si pris per transaksjon), men heller forholde deg til den omsetningen kampanjene har generert.

I det første innlegget mitt i serien viste jeg hvordan du sporer den presise omsetningen som AdWords har generert i SmartWeb nettbutikken din. I dag skal du se hvordan du bruker data slik at du enkelt får et godt overblikk.

Få omsetningsdata i AdWords

Først og fremst skal vi ha data frem så du kan se omsetningen.

Velg derfor ”Kolonner > Tilpass kolonner”.



Her kan du tilføye data, og du kan gjerne noen av de som er synlige nå. Jeg anbefaler følgende kolonner:



"Pris" og "Samlet konv.verdi" viser hva du har brukt og hva som har blitt gitt. De ligger under "Konverteringer".

Etter du har tilføyet kolonnene som vist på bildet over, kan du få et supert overblikk, og spesielt et tall vil vise alt om hvordan det går. Det vil jeg gjerne fortelle mer om.

Få et supert innblikk med kun et tall

”Konv.verdi/pris” viser med et tall hvordan kampanjene presterer. Følg godt med, for her er det en god og enkel måte å vurdere kampanjenes lønnsomhet. Hvis tallet er 5 eller over, så bruker du mindre enn 25% av omsetningen i utgift til Google (hvis omsetningen i AdWords er inklusiv moms).

Vil du ha regnestykket bak, så er det slik det er regnet ut: Hvis du omsetter for 125 kroner, så er det 100 kr eksklusiv moms. Bruker du 25 kroner i spenn for å oppnå dette er det:

Konv.verdi / pris = 125 / 25 = 5

Så dersom du bruker 25 kroner på omsette for 100 kroner, eksklusiv moms, vil det si 25%.


 
Du skal overveie hvor stor andel av omsetningen din du gjerne vil bruke på annonsering. Hvis du har en avanse på 40% så kan det være ok å bruke 25% til annonseringen. Kanskje er det for mye og du vil kun bruke 7%. Det er ingenting som er riktig eller feil, det handler kun om forretningen din og hva som gir deg penger i siste ende. Det viktige er at du definerer hvor mye du vil betale.

For å gjøre det oversiktlig og forståelig fortsetter jeg med eksempelet på 25% av omsetningen til Google.

Her er oversikten for en konto med seks kampanjer. Kolonnen lengst til høyre viser dette tallet. Den første kampanjen er ok, den ligger på 6,2.



Kampanje nummer fire og fem går dårlig, hvor tallene ligger på 1,8 og 1,3, så her er det viktig at det optimeres.

Så raskt og lett kan du finne ut av om du taper penger på AdWords kampanjene dine. Før du bruker hele tiden på disse to kampanjene, så skal du huske å se på hvor mye spenn (altså prisen) de to kampanjene har hatt. Hvis det er småpenger ut av den samlede kontoen så er tiden din kanskje mer verdt å bruke på den første kampanjen, som har en bedre lønnsomhet, men som også bruker langt mer penger.

Finn søkeordene som koster for mye med et filter

En annen mulighet for å bruke omsetningen til å lett finne steder som skal optimeres er ved å bruke et filter.

Et filter gir deg muligheten for å definere helt presis hvilke data du vil se. Her er et eksempel på et filter som finner alle søkeord eller annonsegrupper som ikke har god nok lønnsomhet. Gå for eksempel inn i fanen for søkeord så du kan se alle søkeordene på tvers av hele kontoen. Filteret gjør at du får et overblikk over alle søkeord som har kostet minimum 100 kr, men hvor omsetningen ikke er stor nok (konverteringsverdi/ pris på under tre betyr at du har brukt mer enn 40% av omsetningen eksklusiv moms som utgift til annonseringen).



Så fort og effektivt kan du finne og peke ut de problemene i AdWords kontoen din ved å ha omsetningen registrert og bruke dataene på en god måte.
 
God optimering!

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!