Blogg

Blogg

Slik oppdager du svindlere i nettbutikken din

opprettet den under Salg og markedsføring | Antall Avlesninger: 9245

Slik oppdager du svindlere i nettbutikken din
Kredittkortsvindel på internett er et alvorlig og dessverre velkjent problem for nettbutikkeiere. Og i motsetning til forbrukerne er forretningene dårlig stilt ved tilfelle av svindel.
 
Når en forbruker får betalingskortet sitt misbrukt på internett (som kalles tredjemannsmisbruk), så dekker banken tapet til den vedkommende og fører pengene tilbake til forbrukerens konto. Ingen skade er skjedd, utenom en forskrekkelse og tull med sperring av kort og anmeldelse.
 
Men banken dekker ikke forretningens tap. Tvert imot.
 
Banken tar nemlig pengene til forbrukeren fra forretningens konto. Det kalles en ”chargeback”, og det er ingenting du kan gjøre ved det når det skjer. Hvis du allerede har sendt varen mister du dermed både pengene og produktet. Dessuten risikerer du også at banken sender deg en regning for sakens omkostninger.
 
Og jeg gjentar: blir du utsatt for en ”chargeback”, kan du ikke få pengene tilbake. Du kan anmelde saken til politiet via en formular, men det er allmenn kunnskap at internettsvindel ikke akkurat er en prioritet hos politiet.
 
Hva kan du gjøre for å beskytte nettbutikken din mot svindel?
Det kan du lese her og bli bedre til å oppdage svindelforsøk i nettbutikken din.

Skiller ordren seg ut?

Mitt første og viktigste råd til å minimere svindel i butikken din lyder slik:
 
Hold et øye med alt utenom det normale!
 
Er beløpet større enn normalt, eller er kjøpstidspunktet unormalt? Ser navn, adresse eller telefonnummer rart ut, eller er det noe helt annet?
 
Jeg kan ikke si det nok; så snart det er noe unormalt ved en ordre skal du spørre deg selv om det kan være riktig.
 
Et lite tips: Ligger adressen i et øde hytteområde, eller er det en etasjeeiendom uten etasjeangivelse, begynner svindeltdetektoren min å blinke faretruende. Det samme hvis du ikke kan finne et telefonnummer og adresse.
 
Husk også på at Norge er et dyrt land, og det vil derfor se litt suspekt ut hvis en fyr fra Romania bestiller varer fra Norge til en voldsom overpris i forhold til prisnivået i hjemlandet hans. Uten å generalisere eller mistenke noen hele land, gir det ikke helt mening – med mindre du selger spesialvarer som er vanskelig å finne.
 
Uansett hva som får ordren til å skille seg ut, så vær på vakt og ta forholdsregler: ring til kunden og få bekreftet kjøpet.
 
Hvis du ikke føler deg trygg etter en samtale med kunden, be kunden om å gjøre en bankoverførsel til deg. Ved bankoverførsler kan banken nemlig ikke trekke betalingen tilbake, så du og pengene dine er derfor sikret – uansett om det er et svindelforsøk eller ikke. En svindler vil ikke gå med på å gjøre en bankoverførsel.
 
Legg merke til at DU skal ringe til kunden, og ikke omvendt. Det finnes metoder hvor man kan jukse med nummervisningen på innkommende oppkall, så husk at det er du som skal ringe til kunden.
 
Kan du absolutt ikke få tak i kunden, så ville jeg ikke sendt varen. Så enkelt som det.
 
Men risikerer du ikke at reelle kunder tror at du skal svindle dem ved å be om en bankoverførsel?
Jo, men det er det ikke så mye å gjøre med. Alternativet er at du sender varen allikevel uten å vite om du får pengene. Det er opp til deg selv.

Har det blitt brukt 3D Secure?

Mitt neste tips er å bruke 3D Secure på alle betalinger fra utlandet (forklaring følger).
 
3D Secure er en sikkerhetsstandard som er utviklet av kortleverandørene Visa og MasterCards. Standarden kalles også for Verified by Visa eller MasterCard SecureCode i daglig tale.
 
3D Secure fungerer ved at kjøperen, etter inntastning av kortopplysninger, møter et ekstra trinn hvor man skal taste inn en engangskode som kjøperen mottar på SMS. Første gangen kunden møter løsningen skal hun/han bruke personnummer og bank verifisering for seg selv, og koble telefonnummeret sitt sammen med 3D Secure. Deretter foregår det som nevnt over, men forløpet av dette kan være forskjellig fra land til land.
 
Standarden gjelder internasjonale kort som Visa, MasterCard og American Express.
 
Det er fordeler og ulemper ved 3D Secure.
 
Fordelen ved 3D Secure er at når det er blitt brukt er det kortutstederen (altså kundens bank), som bærer en risiko ved svindel. Dermed er det ikke du som skal dekke bankens tap hvis du utsettes for svindel og det er blitt brukt 3D Secure.
 
Legg merke til at det er noen unntagelser fra regelen, som for eksempel er et firmakort utstedt i USA eller Canada.
 
Ulempen ved 3D Secure er det ekstra trinnet i betalingsforløpet. Når kundene dine er klare til å kjøpe skal du gjerne ha dem til å betale så raskt og smertefritt som overhode mulig. Det er her 3D Secure gjør det litt vanskelig.
 
Dessuten er det ikke alle nordmenn som er kjent med 3D Secure, som dermed ender med å forlate kjøpet fordi de blir utrygge av å møte en logo og navn som de ikke kjenner.
 
I utlandet derimot er 3D Secure mer utbredt og du risikerer ikke i samme grad å miste salg på grunn av de ekstra sikkerhetstrinnene.
 
Mitt råd er derfor: bruk 3D Secure på utenlandske betalinger (hos noen innløsere er det også et krav), men slå fra på norske betalinger.
 
Din betalingsgateway kan hjelpe deg med å sette det opp. Hvis du bruker ePay kan du styre det fra innstillingene i administrasjonen.

Har du et sikkerhetssystem?

Det siste rådet gjør det litt enklere for deg å holde øye med ordrene dine.
 
Du kan nok selv regne ut at du vil bruke mange timer på å overvåke ordrene dine hvis du skal gjøre det manuelt.
 
Det er det noen som har tenkt på, og lagd en løsning.
 
Du kan nemlig få et sikkerhetssystem som overvåker betalingene dine og advarer deg hvis det er noe mistenkelig.
 
ePay har systemet ”Fraud Fighter” som har den ovennevnte funksjonen, men det er også andre muligheter på markedet. Nedenstående tekst tar utgangspunkt i Fraud Fighters funksjoner, da det er det systemet jeg kjenner best.
 
Et sikkerhetssystem ser på noen faste parametere som er kjent for å være indikatorer på svindelforsøk. Her er noen eksempler.
 
  • Stemmer kortets utstedelsesland overens med landet betalingen kommer fra?
    Hvis en betaling med et kort, som for eksempel er utstedt i Norge, betales fra et annet land kan det være et tegn på svindel. Sjekk leveringsadressen og kontakt eventuelt kjøperen. Det kan jo hende at kunden kun er på ferie.
     
  • Er det gjennomført flere betalinger med samme kort eller fra samme IP?
    Svindlere vil ofte forsøke å bruke et stjålet kort så mye som mulig innen det sperres. Eller bruke den samme IP-adressen til å svindle mange butikker på samme tid. Derfor bør du overveie om det er et svindelforsøk hvis det plutselig er mange ordre med samme kort eller samme IP.
    Fraud Fighter sjekker dette på tvers av alle forretninger som bruker systemet.
     
  • Er det brukt en proxyserver?
    En proxyserver brukes til å skjule identiteter når man er på nettet. Er det blitt brukt en proxyserver ved en betaling kan det tyde på at det er en svindel på gang.
 
Du kan styre sikkerhetsnivået i Fraud Fighter selv. For eksempel kan du velge om du skal få en advarsel når systemet oppdager en mistenkelig betaling, eller så kan du velge at systemet skal blokkere betalingen helt.
 
Du kan også definere en lang rekke regler ut fra landet eller regionen hvor kortet er utstedt. Det kunne for eksempel være opplagt å blokkere alle betalinger fra land hvor kortsvindel er et kjent faktum.
 
Et system som Fraud Fighter gjør det litt lettere å holde øye med mistenkelige betalinger i butikken din. Men jeg vil helt klart anbefale deg å sjekke ordrene dine, også selv om du bruker et sikkerhetssystem. Det er tross alt noen ting som et par menneskeøyne er bedre til å fange enn en maskin.

Oppsummering

Til sist vil jeg igjen understreke viktigheten av at du går ordrene dine kritisk i gjennom.
 
Hvis noe lyder for godt til å være sant, er det sikkert det også.
 
Du bør som minimum holde et øye med:
  • Beløpets størrelse.
  • Leveringsadressen – sammenlign eventuelt med de andre registrerte opplysningene på adressen.
  • Kundens navn og telefonnummer.
  • IP-adresse og kortutstedelsesland.
  • Flere betalinger fra samme IP eller kort.
  • Og generell mistenkelig oppførsel.
 
Det var det jeg hadde å si. Jeg håper at du føler deg bedre rustet til å oppdage svindlere i nettbutikken din med denne artikkelen. 

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!