Blogg

Blogg

Hva er idéen med en B2B nettbutikk?

opprettet den under Salg og markedsføring | Antall Avlesninger: 6871

Hva er idéen med en B2B nettbutikk?

Business to business

Grunntanken bak en B2B nettbutikk er ganske simpel; det skal være enkelt og tidsbesparende. En B2B nettbutikk er et verktøy for å effektivisere den profesjonelle handelen mellom deg og kundene dine. B2B er en forretningsform som tillater deg å optimere virksomhetens forretninger, når det gjelder omkostninger. Med en B2B nettbutikk minimerer du nemlig ressursene du bruker i prosessen.
 
Lucleon, som forhandler accessoarer til menn er et eksempel på en nettbutikk som har et B2B butikksystem. De har valgt å gjøre muligheten for B2B relativt synlig på siden deres.

Tid er Gud

Helt basalt er en B2B nettbutikk tidsbesparende og god til å eliminere dobbeltarbeid. Med en B2B nettbutikk sparer du tid (ergo penger) på trivielle oppgaver som for eksempel ordreinntastning. Antallet feilordre vil falle vesentlig når kundene dine kan taste inn ordrene sine selv. Du vinner altså både i tid og med tilfredse kunder hvis du har en B2B nettbutikk.
 
Mikkel Andersen fra Lucleon og Trendhim bekrefter hvordan en av de helt sentrale fordelene ved en B2B nettbutikk er at kundene deres enkelt kan kjøpe og opprette ordrer i systemet selv. Han forteller videre hvordan både kunder og Lucleon sparer tid: ”Kundene våre slipper å ringe inn til oss og bestille varer, siden ordrene automatisk tikker inn i regnskapssystemet vårt når de bestiller direkte på B2B butikken”.

Handel døgnet rundt

En B2B nettbutikk letter både din, og ikke minst, dine kunders hverdag. Med en nettbutikk som er optimert til B2B gir du kundene dine en mulighet for å handle og betjene seg selv døgnet rundt. Det er opp til deg til hvilket omfang du skal gi kundene dine adgang til hele sortimentet eller kun til deres eget individuelle sortiment. Nøkkelordene er ”letthet” og ”økt kundeservice”.

Personalisert B2B nettbutikk

Kundene dine har med stor sannsynlighet mange forskjellige behov, og det der derfor avgjørende at forretningen din understøtter kundenes handlemønstre. Med en B2B nettbutikk hos SmartWeb handler kundene dine på deres egne individuelle vilkår. Du har nemlig en mulighet for å sette nettbutikken opp til forskjellige kundegrupper til forskjellige prisgrupper. Med andre ord kan du oppsette differensierende handelsbetingelser og gi kundene dine adgang til deres individuelle priser og rabatter.
 
  • Kundekonto: Kundene dine har muligheten for å se og bestille tidligere ordre via en kundekonto, hvor de samtidig kan se fakturaer og tidligere ordre.
  • Kampagner: Du har muligheten for å øke den gjennomsnittlige ordrestørrelsen, ved å for eksempel overveie kryssalg og oppsalg. Samtidig har du muligheten for å komme av med restpartier gjennom effektive kampanjer.
  • Faktura: Et ofte stilt spørsmål handler om det automatisk lages en faktura med en B2B nettbutikk hos SmartWeb. Vi anbefaler Klarna eller e-conomic til fakturaer. Men les mer i manualen vår angående faktura her.

Innlogging

Kun godkjente kunder har adgang til å foreta kjøp på siden. Som nevnt tidligere er det snakk om en personalisert B2B nettbutikk hvor kunden identifiseres via et logg-inn som presenterer kunden for individuelle priser og eventuelt kundens unike sortiment.
 
Se her om hvordan du setter opp et logg-inn til B2B kunder, samt hvordan du styrer B2B brukergruppene.
 
Nedenstående bilde viser hvordan Lucleon har valgt å tenke deres B2B nettbutikk inn som en del av virksomhetens samlete ”brandimage” ved å gjøre noe litt ekstra med deres visuelle uttrykk ved innlogging.

 

Mikkel fra Lucleon forteller i relasjon til det visuelle designet hvordan konverteringsoptimeringen av nettbutikken generelt er viktig, uansett om du handler med private kunder eller virksomhetskunder. ”Så snart du jobber med mennesker bak en skjerm er det avgjørende å ha fokus på at designer er optimert”.
 
Ifølge Mikkel er det en misforståelse å nedprioritere konverteringsoptimeringen med virksomhetskunder. På Lucleons B2B nettbutikk har de i stedet forsøkt å gjøre det så lett som mulig for deres virksomhetskunder å handle. De har brukervennlige knapper, øyeblikkelig oppdatering av lager- og ordreantall osv. Det er et tiltak som betyr mye for den gode kundeopplevelsen og kan dermed potensielt øke salget

SmartWeb B2B nettbutikk (fordeler)

  • Målrettet til kundene dine og deres behov.
  • Brukervennlige og responsive design.
  • Gjør det lettere å samarbeide mellom deg og kundene dine.
     

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!