Blogg

Blogg

Visuell identitet

opprettet den under Starte opp nettbutikk | Antall Avlesninger: 5108

Visuell identitet
Du tenker kanskje at ordet ”visuell identitet” er bare enda et smart-i-en-fart markedsføringsstunt til markedsføringssamlingen? Og helt ærlig så er visuell identitet litt luftig og ubestemmelig. Vårt håp er derfor at vi kan gjøre begrepet litt mer håndgripelig og brukbart for deg og virksomheten din.
 
Kort fortalt knytter en visuell identitet seg til virksomhetsidentitet og handler grunnleggende om at virksomheten din blir representert og representerer et samlet design som til dels kommuniserer kundene dine sine følelser, og som til dels styrker virksomheten din.

Hjemmesiden din er viktig

Det visuelle designet ditt er som regel det første kundene dine møter første gang de opplever virksomheten din. I den forbindelse utgjør logo, typografi, farger, bildestil og andre grafiske elementer det visuelle merket ditt. Før i tiden var det trykte medier som brosjyrer og visittkort som var avgjørende elementer i utformingen av den visuelle identiteten. Slik er det ikke lenger. I dag er hjemmesiden som oftest det aller viktigste mediet. Det betyr at du kan, og bør, inndra dynamikk, bevegelse, opplevelse og variasjoner i designet.
 
Les mer om responsivt design her. Et responsivt design er dynamisk og tilpasser seg automatisk, som er med på å sikre at designet ditt er flott og konsekvent til alle enheter.

Et helstøpt design

Den visuelle identiteten din handler om å skape et helstøpt design med en rød tråd mellom alle designaktiviteter i virksomheten din. En klar identitet krever derimot at virksomhetens verdier og visjoner er klart definert.

Lag din egen designmanual

Du kan forklare virksomheten din sin identitet på flere måter. En designmanual er nok den mest oversiktlige måten å gjøre det på.

Hvorfor skal jeg lage en designmanual?

Grunnleggende, og i beste fall, vil du oppleve at kundene dine oppfatter deg som mer troverdig når du er konsekvent i designet ditt.
 
  1. Med en designmanual kan du være konsekvent uten å ødelegge identiteten.
  2. En manual forbedrer markedsføringsinnsatsen og viser at virksomheten er selvsikker.
  3. Med en manual vil bedre forstå din egen stemme, uttrykk og karakter.
 
Noen ganger skal du gi prosjektene dine videre til noen andre som ikke vet noe om identiteten din. Uten en designmanual har du ingenting å referere til, som kan gjøre utdelegeringen av oppgaver vanskelig. Det er altså en god ide med noe fysisk i form av en designmanual.
 

Steg 1 – forklar forretningen din


Du kan sette ord på virksomhetens identitet ut fra følgende punkter:
 
  1. Verdier: Hvilke verdier ønsker du å representere?
  2. Stemme: Lag en liste med ord (adjektiver) som beskriver dine verdier.
  3. Misjon: Hva er misjonen din? Det er viktig å lage en setningen som uttrykker misjonen. Det gir et klart bilde av hvilken retning du går i.

Steg 2 – velg spesifikke farger


Husk å velge spesifikke farger til virksomheten din. På den måten kan du opprettholde et konsekvent uttrykk. Fargene setter standarden for virksomheten din, så velg med omhu.

Steg 3 – legg til identitetselementer

Legg til spesifikke elementer til identiteten din, inklusive varemerker, bildestil og virksomhetssignatur.

Disse elementene skal være konsekvente i all kommunikasjon.

Steg 4 – velg typografi

Begrens typografivalget ditt ned til to, men ikke mer enn tre fonter (dvs. Skrifttyper). For mange fonter vil skape uro og bryte den konsekvente identiteten.

Overvei også hvilke mellomrom og linjehøyder du vil bruke, og til hvilke forskjellige situasjoner fontene kan brukes.

Steg 5 – forklar stilen din

Du skal definere noen stilarter som karakteriserer identiteten din. Er knappene dine skinnende, i flatt design, runde eller har de noen spesielle farger? Er stilen ren og minimalistisk, aggressiv, abstrakt eller modig?

Det er noen viktige spørsmål som skal besvares når du lager den visuelle identiteten din. Alle de forskjellige eksemplene ovenfor (for eksempel figur 4) er svært forskjellige og vil skape uro i identiteten hvis de ikke er konsekvente.

Steg 6 – velg en passende bakgrunn


Bestem deg for hva slags bakgrunn som best egner seg til identiteten din og bruk den i manualen. Det kan være en generell stil eller en spesifikk bakgrunn.

Steg 7 – definer stemmen din

Forklar og definer stemmen til virksomheten din så godt du kan.

Er stemmen din humoristisk, vennlig eller veldig formell? Stemmen vil skape en personlighet for virksomheten din, så gjør den klar og forståelig.

Unik visuell identitet

Det er altså viktig at virksomheten din har en unik og målrettet visuell identitet på et marked hvor kundene dine hver dag møtes av mange forskjellige visuelle inntrykk og uttrykk i et stigende antall virksomheters kamp om oppmerksomheten.
 
Det kan være en god ide at du setter av tid til å lage en designmanual. Med den nye manualen vil kundene dine, samarbeidspartnere og andre ha en større forståelse for identiteten din, og du vil kunne ha noe å referere til. 

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!