blogg

blogg

E-handel er best når det er enkelt

opprettet den under Trender og inspirasjon | Antall Avlesninger: 3782

E-handel er best når det er enkelt
All e-handel skal være enkel å forstå seg på, det gjelder både for kunder og nettbutikkeiere. Det er nettopp i den forbindelse at en fleksibel og ikke minst responsiv nettbutikk kommer inn i bildet.
 
Først og fremst sikrer en enkel, responsiv nettbutikk at kundene dine enkelt og ubesværlig kan besøke nettbutikken din fra datamaskin, nettbrett og mobil. Det blir dessuten en hel del lettere for deg å drive en flott og velkjørende nettbutikk når den har et responsivt design. Mer om det senere.
 


 

Handel på mobil og nettbrett er i vekst

Hvert år lanserer DIBS Payment Services en rapport med tall basert på 15.000 nettbutikker, hvor alle er kunder hod DIBS. Er du i tvil om hva DIBS er kan jeg opplyse deg om at det er en av Nordens førende leverandør av betalingsløsninger på nettet.

Les den nyeste rapport fra DIBS rapport om norsk e-handel her.

Mobilen er alltid i lommen

Budskapet fra DIBS er at de nettbutikkene som raskest og best tilpasser sidene deres til de forskjellige enhetene kommer til å vokse raskt. En av grunnene er at nordmennenes kjøp på internett har steget, både på nettbrett og på mobile enheter. I den forbindelse er ”praktisk” og ”enkelt” sentrale nøkkelord. Det skal være lett og rett på sak å handle på nettet. Mange kunder setter pris på at det er praktisk og lett, fremfor pris og kvalitet.
 
Finn informasjon om SmartWebs mobilvennlige butikk-plattform her.

På nåværende tidspunkt er konverteringsraten fra mobiltelefoner relativt lav, men mange nettbutikkbesøk finner uten tvil sted via mobilen. Mobilen er stort sett alltid tilgjengelig og tettest på i kjøpsøyeblikket. Personlig bruker jeg ofte mobilen til research før – og så vel i forbindelse med – potensielle kjøp i både fysisk og online butikk.
 
Les mer om handel på tvers av plattformer her.

Det praktiske er viktigere enn pris

Smak litt på det: praktisk er viktigere enn pris, merke og kvalitet. Ikke mindre enn det. Med andre ord er en nettbutikk som automatisk tilpasser seg de forskjellige enhetene avgjørende for kundenes oppfattelse av nettbutikken din sin praktiske side.
 
Sitter du med din indre selger og rister på hodet av ovenstående konstatering? Hvis du gjør det gir det mer mening å vende tingene litt på hodet. Du kan prøve å stille deg selv følgende spørsmål: Hvorfor handler jeg på nett?
 
  • Fordi det er enkelt og tidsbesparende?
  • Fordi det er enklere å sammenlikne produkter og priser?
  • Fordi det alltid er åpent?
  • Fordi prisene er lavere på nett?
  • Fordi det er større utvalg?
 
Hva er viktigst for deg? Spør du meg handler jeg oftest på nettet fordi det er enkelt og sparer meg for tid, men jeg går raskt videre og vekk fra nettbutikken om designer er merkelig eller om teksten og bildene ikke automatisk tilpasser seg.

Kunden er kongen

Fremtidens vinnerbutikker tenker først og fremst på deres forbrukere. Hva ønsker de? Et godt forslag er å være tilgjengelig og fleksibel. Kunden har makten og det er kundene dine som bestemmer hvor og når de vil handle. Her spiller de mobile enhetene en viktig rolle.
 
Den dårlige nyheten er at nettbutikken ikke presenterer seg pent eller fleksibelt hvis den ikke tilpasser seg de mobilene enhetene. Derfor er det i virkeligheten ikke kun kundene som er konger. Responsivt design inntar på mange måter også en plass på tronen.
 
Den gode nyheten er at vi hos SmartWeb har utviklet og oppdatert nettbutikksystemet årt med en ny og forbedret Design Manager, som gjør det enkelt og lett å lage en visuelt flott og velfungerende nettbutikk. Vår nye Design Manager sikrer at nettbutikken din fremstår flott og tilpasser seg enhver plattform.
 
  • Du kan lese mer om hva responsivt nettdesign er her.
  • Du finner en enkel guide til hvordan du tester ditt responsive design her.
  • Se videoen om lanseringen av den nye Design Manageren her.

Du er alltid velkommen til å kontakte SmartWeb hvis du har noen spørsmål eller bruk for hjelp.

Kommentar(er) 2

  • Håvard Moen
    Håvard Moen

    Jeg undersøker for kunde med ca. 1500 varelinjer, om en enkel og grei løsning for e-handel. Pågangen til den fysiske butikken er stor, men mange ringer fra hele landet for å bestille produkter eller deler. Er Smartweb sin løsning i denne kategori ? Kunden er, sannsynligvis på lik linje med alle andre kunder, interessert i å holde kostnadene nede, og utføre mesteparten av vedlikeholdet selv. Trenger lit info om mulighetene. Butikken selger Plentraktorer, Gressklippere, arbeidstøy, sprøytemidler, skruer og sjakler, arbeidstøy osv. osv.

    Svar

Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!