Blogg

Blogg

Fra besøkende til kunder

opprettet den under Starte opp nettbutikk, Salg og markedsføring, Trender og inspirasjon | Antall Avlesninger: 2112

Fra besøkende til kunder
Hvis du ønsker å drive en suksessfull og godt besøkt webshop, er det nødvendig å gjøre det til en vane å tenke ut ifra dine kunders synspunkt.
 
Med det mener jeg at det er nødvendig at du vet hva dine besøkende finner tiltrekkende og hva det er som gjør at de mister deres interesse etter et kort besøk.
 
I denne artikkelen vil jeg skrive 11 overordnede tingene opp som dine besøkende legger merke til, bevisst eller ubevisst. Med disse punktene i fokus har du muligheten for å sikre deg den basen du skal bruke for å konvertere besøkende til kunder, slik at de ønsker å komme igjen.

Rask lasting av din shop (loadtime)

Nyere undersøkelser viser at hvis det tar mer enn 2-3 sekunder å laste inn webshoppen din i en browser vil de fleste potsensielle kunder forlate siden for å søke videre. Det er derfor en være en viktig faktor at alle de besøkende skal kunne laste inn butikken din i deres browser.
Sørg for å være på en god plattform hos et godt hosting selskap. Ta også en kikk på innholdet ditt og se om det er noe som tar lang tid å laste inn, for eksempel store bilder.

Klar logo og branding

De første sekundene etter at en besøkende har ankommet til din webshop er presentasjonen av din logo og branding en vesentlig faktor for å fange kundens interesse. Logoen din skal være synlig med det samme og det visuelle uttrykket skal fort fortelle om du selger det de leter etter, og om det er mulighet for eventuell inspirasjon. Et godt eksempel er www.cableman.dk, hvor man ikke er i tvil om hvilke produkter de selger, samt at du får en rask fornemmelse av at du kan surfe på siden og bli inspirert.

Kampanjer, gratis frakt

Online shoppere er smarte shoppere. De vet hva de vil ha og når de har funnet deres produkt kan de godt sammenlikne de samme produktene på flere forskjellige webshops. De er derfor åpne for å velge den siden som kan tilby det lille ekstra i forhold til deres kjøp.
Det kan for eksempel være et ekstra produkt til samme pris, fri levering eller en rabattkupong.
Derfor er det en god ide å gi dine kunder en ekstra verdi i forhold til deres kjøp, og i det minste matche konkurrentene. En ekstra verdi kan også være ekstra god service, ekstra garanti eller personlig troverdighet.

Sikre og troverdige betalingsmuligheter

En vesentlig faktor for å konvertere besøkene til kunder er en troverdig betalingsløsning. De skal vite at det er sikkert å taste inn deres personlige opplysninger. Samtidig skal gjenkjennelige betalingskort skape troverdighet og profesjonalisme.  Unngå overførsel til bank, selv om det kan la seg gjøre uten ekstra gebyrer, er det en usikker løsning for kundene dine. Det er en god ide å ha ikoner gjennom webshopen din som viser hvilke godkjente kredittkort du tar imot. Da vet samtidig dine besøkende at det er noen regler du skal overholde for å kunne ta imot kredittkort.

Sosiale medier

De besøkende som møter din webshop vil ofte være sosiale mennesker som ubevisst vil tro at du også er det. De vil se om du har en Facebook side og raskt se gjennom din ”vegg” for å se hva du og andre har skrevet. Det er en god ide å innarbeide de sosiale medier på webshoppen din, da den gir deg en mulighet for å nå ut til det publikummet som er i nettverk med kundene dine, og engasjerte og fornøyde kunder du møter vil da dele deres gode opplevelser der. Samtidig har du muligheten til å rette annonseringen mot de besøkende som har sett på konkrete produkter, men ikke kjøpt dem enda.

Kundeservice

Kundeservice er et vidt begrep, men den vesentlige inngangsvinkelen bør være at du har en klar og tilgjengelig informasjon rundt de informasjonene som kundene dine vil vite. Som et utgangspunkt skal du tenke at du skal levere samme service, informasjon og troverdighet som i en fysisk butikk.
 
  • Kontaktopplysninger
  • Live chat eller telefontid (ikke alle har lyst til å kommunisere via mail)
  • Leveringsbetingelser (enkelt og oversiktlig)
  • Om oss
 
Det siste punktet ”om oss” er en vesentlig faktor, da det er her din troverdighet skal belyses. Hvis det er en mulighet for det, kan det gjerne være bilder eller henvisninger som viser til hvem du er. Forestill deg å handle med en person du ikke kjenner, som du ikke kan se og ikke kan snakke med. Det setter nemlig noen barrierer opp som er vanskelige å overvinne for førstegangsbesøkende.

Returpolitikk

Kunder i en webshop kjøper de produktene som de kun kan se på bilder. De kan ikke stå med dem i hendene eller prøve dem på kroppen, som betyr at en eventuell returpolitikk er svært vesentlig. Kunden vil gjerne kunne bytte eller returnere varen hvis den ikke er i overenstemmelse med det de regnet med. Derfor vil kundene gjerne vite hvilke regler din wehshop har, og om de ikke finner betingelsene dine raskt og smertefritt, vil de selv lete etter de generelle reglene for internetthandel. Undersøkelser viser at hvis en webshop er god til å kommunisere returreglene sine på en god og forståelig måte, er kundene raskere til å akseptere dette og gjøre deres kjøp. De vil kjenne betingelsene på en rask og overskuelig måte.

Rask checkout

Du kjenner sikkert til det selv, at desto flere opplysninger du skal fylle ut på en webside, desto raskere er du til å droppe ut av handelen. Enten fordi det tar for lang tid eller fordi du gjerne vil være privat.
Mange av kundene dine er på utkikk etter en rask og god brukeropplevelse. Gi kundene dine muligheten til å sjekke ut med kjøpet deres så raskt som mulig, for eksempel med en gjestebruker. Selv om du gjerne vil tilby kundene dine en rask mulighet for å sjekke ut, vil du sikkert også ha deres opplysninger så du kan skape mersalg. Da kan du med god grunn informere dem om tilbud, rabatter eller lojalitetspoeng de kan få hvis de vil dele deres opplysninger med deg. Men under alle omstendigheter skal du gi dem muligheten for en rask checkout, hvis det er det de ønsker.

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!