Blogg

Blogg

Oppstart av nettbutikk: hva skal den kunne?

opprettet den under Starte opp nettbutikk | Antall Avlesninger: 15450

Oppstart av nettbutikk: hva skal den kunne?

I dette blogginnlegget kommer jeg med en liste på 39 punkter som kan inngå i en kravdefinisjon når du skal starte egen nettbutikk. Det er ikke en endelig liste, men den er godt innenfor de behovene man har når man skal starte en nettbutikk.
 
Listen er basert på spørsmål som er laget ut ifra våre erfaringer og daglige dialoger med kundene våre. På hvert spørsmål er det ett svar på hva SmartWeb kan som plattform.

Hva kan SmartWeb-plattformen?

1.  Betalingsgateways

Spørsmål: Kan SmartWeb bruke norske betalingsgateways, som Klarna eller ePay?
Svar: Ja, SmartWeb har er integrert med flere norske betalingsgateways, som spenner over PayPal, ePay, Quickpay, DIBS og Klarna. Du kan lese mer om det på hjemmesiden vår her.

2. Varianter

Spørsmål: Kan SmartWeb håndtere varianter?
Svar: SmartWeb kan håndtere varianter hvor det er mulig å angi unike data, som f.eks. variantvarenummer, variantbilde, lagerantall, rabatt pr. variant, enheter osv.
 
Du kan knytte sammen flere forskjellige varianttyper, f.eks. farge og størrelse. Variantene vil vises på samme produktside, hvor de enten kan velges i en rullegardinliste eller med alternativknapper (med egne ikoner eller farger).

 

3. Tilleggskjøp

Spørsmål: Kan man sette opp tilleggsprodukter, f.eks. avkalkning til kaffemaskiner?
Svar: Ja, du kan opprette alminnelige produkter og sette dem som et tilleggskjøp for et annet produkt. De vil her bli vist under produktet på produktsiden* (se nederst: den profesjonelle pakken). 

4. Produktpakker

Spørsmål: Kan man samle flere produkter i én pakke?
Svar: Ja, du kan opprette produkter, ha dem i en pakke og angi prisen på denne pakken. Det kunne f.eks. være en t-skjorte og et par bukser i samme pakke. Du kan lage flere forskjellige kombinasjoner av de samme produktene. Vi kaller denne funksjonen for et «Pakkeprodukt»* (se nederst: den profesjonelle pakken). 

5. Kategoribeskrivelser

Spørsmål: Kan jeg lage mine egne kategoribeskrivelser i SmartWeb?
Svar: Du kan lage kategoribeskrivelser både på øverst og nederst på en kategoriside. Kategoribeskrivelser er viktige, da de skal fungere som målsider og sørger for at kundene dine finner deg via Google. Jo mer innholdsrike beskrivelser du har, jo bedre.

6. Tilbudsvarer

Spørsmål: Hvordan vises tilbudsvarer i nettbutikken?
Svar: Tilbudsvarer vises ved at før-prisen er streket over og er mindre fremhevet enn nå-prisen. Er det tilbud ved kjøp av f.eks. 2 stk., vises prisen også ved kjøp av 2 stk.

 

7. Merker til tilbud og nyheter

Spørsmål: Kan produktene mine fremheves med merker/etiketter?
Svar: Ja. Er varene dine på tilbud, vil de fremheves med teksten «Tilbud» over produktbildet. Er varene dine opprettet i løpet av de siste 30 dagene, vil de markeres med «Nyhet». Er varene dine utsolgte og synlige, vil de være markert med «Utsolgt». Dette kan slås av under innstillinger.

8. Relaterte / andre kjøpte også

Spørsmål: Kan man se relaterte produkter eller hva andre har kjøpt på nettbutikken?
Svar: Ja, ønsker du spesifikke relaterte produkter, kan disse settes til å bli vist på produktsiden. «Kunder som har kjøpt dette produktet har også kjøpt» kan aktiveres på produktsiden.

9. Forskjellige fraktmetoder

Spørsmål: Kan jeg sette opp forskjellige fraktmetoder?
Svar: Du kan sette opp flere forskjellige fraktmetoder, f.eks. Posten, Bring eller GLS. Fraktmetoder kan også differensieres på bakgrunn av postnummer, prisintervall, leveringsland osv. Du har også mulighet for å sette en fast fraktmetode på et spesifikt produkt.

10. Med og uten mva.-priser

Spørsmål: Kan jeg sette opp priser med/uten mva.?
Svar: Selger du f.eks. til Danmark, kan du opprette Danmark som leveringsland. Dette velges på nettbutikken. I SmartWeb har du mulighet til å opprette flere leveringsland. Her kan du styre mva. for både private og bedrifter.
 
Har du behov for å opprette f.eks. dansk valuta (DKK), er dette også mulig.

 

11. Bestillingssiden

Spørsmål: Hvordan fungerer bestillingssiden i SmartWeb?
Svar: SmartWeb har en enkel bestillingsside som vises på samme side, altså i ett trinn. Dette gjør det enkelt for kundene dine. De trenger ikke å logge inn for å kunne handle.

12. E-handelsstatistikk og sporing

Spørsmål: Kan jeg se statistikk over omsetning og spore atferden til kundene mine?
Svar: Når du logger inn på administrasjonen av nettbutikken din, kan du se statistikk over ordrer og omsetning på forsiden. I SmartWeb kan du også skrive inn brukerinformasjonen din til f.eks. Google Analytics og Google webmaster tool.

 

13. Splittesting er mulig

Spørsmål: Kan jeg splitteste nettbutikken min?
Svar: Det er en god idé å splitteste om en knapp skal være grønn eller rød. Dette kan du gjøre ved å bruke Visual Website Optimizer.

14. Sette inn kode på kvitteringssiden

Spørsmål: Kan jeg sette inn sporing på kvitteringssiden min?
Svar: Ja, SmartWeb har et tekstfelt hvor du kan sette inn kode til f.eks. «Affiliate marketing». 

15. Rabatter

Spørsmål: Hvilke typer rabatter kan settes opp i SmartWeb?
Svar: Det er mulig å lage rabatter på prislinjer (prosent- eller fast beløp). Rabattene kommer på de enkelte produktene.
 
Hvis du har den profesjonelle pakken, har du adgang til rabattkoder, salgsrabatter og gebyrer som legges til i kurven, rabatt til b2b-kundene dine og andre brukergrupper som er logget inn* (se nederst: den profesjonelle pakken).
 
Rabattkodene kan du f.eks. bruke til å gi 10 % på alle eller enkelte varer. 

16. Eksport og import av data

Spørsmål: Hvordan fungerer import/eksport-modulen deres?
Svar:. Du kan eksportere atskillige data fra systemet til XML- eller CSV-format. Dette kan f.eks. være alle produktene, sidene, ordrene, prislinjene, rabattkodene* (se nederst: den profesjonelle pakken) og kundene dine.

17. Masseoppdatering av data

Spørsmål: Kan jeg utføre masseoppdateringer av produktene?
Svar: Ja, du kan krysse av produkter og legge til rabatt på flere produkter av gangen. Har du behov for å oppdatere en større mengde data, anbefaler vi at du bruker import/eksport-modulen vår.

18. XML-områdekart

Spørsmål: Kan jeg benytte meg av XML-områdekart, slik at Google kan se hvilke sider jeg har på nettbutikken min?
Svar: Ja, SmartWeb er integrert med Google Sitemap, som genererer en XML-nettadresse som kan settes inn i Google Webmaster Tools. 

19. Søkemotorvennlig

Spørsmål: Kan jeg optimalisere søket selv i SmartWeb?
Svar: Ja, du kan endre metadata som titler, beskrivelser, søkeord, lenker (URL) selv innenfor bl.a. produkter, produktkategorier og sider. 

20. Sosiale medier

Spørsmål: Kan SmartWeb integreres med sosiale medier?
Svar: Den profesjonelle pakken gir adgang til «Liker»-knapper til Facebook, Twitter og Google+ på de enkelte produktene* (se nederst: den profesjonelle pakken). 

21. Endring i filer

Spørsmål: Har jeg adgang til koden i diverse filer på nettbutikken selv?
Svar: Du har adgang til filer som er relatert til nettbutikken din utad, altså selve malen til nettbutikken din, f.eks. .css- og .html-filer. Dette gir deg eller en tredjeperson en lang rekke muligheter for å lage en unik nettbutikk. Likevel kan filer som er relatert til det sentrale i SmartWeb-systemet ikke endres. 

Se denne videoen for veiledning og hjelp.

22. Publisere innhold

Spørsmål: Kan jeg sette inn innhold på nettbutikken selv?
Svar: Du har atskillige muligheter for å sette inn tekst, bilder og kode på nettbutikken din. Du kan også periodestyre innholdet ditt hvis du f.eks. har kampanjebannere som skal på automatisk.

23. Tekstredigering

Spørsmål: Har jeg mulighet til å vise en eksempelvisning av innholdet mitt på sidene?
Svar: Ja, det er mulig å vise en eksempelvisning når du redigerer en side.

24. Logg inn på nettbutikken

Spørsmål: Kan kundene mine få sin egen innlogging?
Svar: Kundene dine kan enkelt opprette sin egen innlogging via siden «Opprett bruker» eller når de bestiller et produkt på nettbutikken. Les mer her.

25. Brukerhåndtering

Spørsmål: Kan jeg styre innhold basert på hvem som er logget inn?
Svar: Ja, du har mulighet til å styre brukerrettigheter og annet innhold i SmartWeb, f.eks. sider, produkter, produktkategorier, menypunkter, fraktmetoder, betalingsmetoder osv. 

26. Enkel installasjon av moduler

Spørsmål: Har jeg mulighet til å velge flere moduler til plattformen?
Svar: Vi har flere moduler som kan velges til en lav månedlig ytelse. Dette gjelder f.eks. flere språk, økonomifunksjoner, varefilter, blogg osv.

27. Pene webadresser (URL-er)

Spørsmål: Bruker SmartWeb pene webadresser (URL-er)?
Svar: Ja, SmartWeb vil f.eks. bruke denne URL-en for tekstsider: smart-web.no/sidetittel. For produkter vil webadressen bestå av produktets kategori, produkttittel og ha ID-nummeret som referanse. F.eks.: smart-web.no/produkter/1-kategori/23-produkttittel/

28. Mobil- og nettbrettdesign

Spørsmål: Kan SmartWebs design tilpasses til mobil og nettbrett?
Svar: SmartWeb har oppdatert systemet med nye responsive designer som tilpasser seg mobil og nettbrett.

29. Endring av design

Spørsmål: Kan jeg endre designen og sette opp nye maler selv?
Svar: SmartWeb benytter designmaler. Så du har flere muligheter og kan arbeide med inaktive designer. I tillegg kan du enkelt endre designen din selv, f.eks. sette inn en egen logo, endre farger på nettbutikken og skifte innhold, som bilder på forsiden og på andre undersider.
 

Har du behov for helt unike tilpasninger av nettbutikken din, anbefaler vi at du enten kontakter oss.

30. Mobil- og nettbrettinnhold

Spørsmål: Må det lages nytt innhold til mobil og nettbrett?
Svar: Nei, innholdet som vises på datamaskinen din kan settes opp slik at det tilpasser seg mobil og nettbrett. Slik unngår du ekstra redigering og dobbeltarbeid. 

31. Flere innlogginger i administrasjonen

Spørsmål: Kan jeg opprette flere innlogginger til administrasjonen?
Svar: Du kan opprette administrative brukere som kan ha adgang til alt eller begrenset adgang. Du har mulighet til å krysse av hva den administrative brukeren skal ha adgang til. f.eks. sider, produkter og andre innstillinger i nettbutikken

32. Interne notater

Spørsmål: Kan man lage interne merknader på en ordre?
Svar: På hver ordre kan du skrive inn informasjon om ordren i et tekstfelt som kun er synlig for administratorer av nettbutikken. I tillegg kan du lage en ekstern merknad på ordren som kommer med på ordreseddelen.

33. Gjenbestilling

Spørsmål: Kan kundene mine gjenbestille tidligere ordrer?
Svar: Har kundene dine opprettet brukere, vil de tidligere ordrene deres bli lagret i ordrehistorikken, og de kan enkelt logge inn og bestille det igjen. 

 

34. Bestillingsliste

Spørsmål: Finnes det en raskere måte å bestille på?
Svar: Du kan endre oppsettet på et produkt med varianter til å ha en bestillingsliste, slik at kundene dine enkelt kan bestille flere produkter av gangen. 

35. Oppdatering av systemet

Spørsmål: Kommer det løpende oppdateringer av systemet, og hvor kan jeg se dem?
Svar: SmartWeb er i konstant utvikling, og det kommer hyppige oppdateringer av systemet, slik at vi kan ligge i front. Vi holder deg informert på innloggingsforsiden i administrasjonen din, hvor du også har mulighet for å abonnere via RSS.

 

36. Nyhetsbrev

Spørsmål: Kan jeg lage og sende ut mine egne nyhetsbrev?
Svar: Ja, du kan enten benytte SmartWebs nyhetsmodul eller bruke et eksternt system, f.eks. Mailchimp, som SmartWeb er integrert med.

37. Skjemaer

Spørsmål: Kan jeg opprette mine egne skjemaer på nettbutikken min?
Svar: Ja, du kan kjøpe skjemamodulen vår som gir deg mulighet for å sette sammen dine egne skjemaer.
 

38. Dropshipping

Spørsmål: Kan SmartWeb håndtere dropshipping?
Svar: Dropshipping er et vidt begrep som alltid vil være individuelt for hver leverandør, da leverandører har forskjellige preferanser, systemer og filformater. SmartWeb vil kunne hjelpe med å sette opp dropshipping.  

39. Integrasjon av eksterne systemer

Spørsmål: Kan jeg integrere andre systemer opp mot SmartWeb?
Svar: Ja, SmartWeb har et åpent API som gir eksterne utviklere adgang til å utvikle opp mot systemet. Dette kan f.eks. være integrasjon mot økonomisystemer, logistikksystemer, kassesystemer osv.

 


Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!