Blogg

Blogg

5 designtips til din første nettbuttik

opprettet den under Starte opp nettbutikk, Trender og inspirasjon | Antall Avlesninger: 5865

5 designtips til din første nettbuttik
En av de største utfordringene, men også en av de mest spennende oppgavene ved å starte en webshop, er designet. Noen kunder kan syns det ikke er like pent når en webshop som selger barneklær fyller hjemmesiden sin med babybilder, mens en nybakt mor syns kanskje det er veldig pent. Poenget er at estetikk er subjektivt og man kan ikke designe en webshop så pen at den selger varen bedre enn en stygg webshop. I stedet skal du designe din webshop så den vekker tillitt, virker profesjonell og er brukervennlig.

Ikke nøl ved detaljene

Når du skal designe din webshop skal du ikke bekymre deg for mye om det estetiske- det kan du forbedre i takt med at din webshop blir større. Du skal heller bekymre deg om hvor lang tid det tar før du kan komme i gang med å selge dine varer. Sørg for å få åpnet din webshop i stedet for å nøle ved de små detaljene. Ikke bare kommer du raskere i gang med salg av varene dine, du sparer også penger hos designeren og programmøren (penger er alltid en mangelvare i oppstartsfasen).

Stygge webshops kan også selge varen

Uansett hvor mange timer du bruker på å designe webshoppen din og hvor perfekt du selv syns den er, så vil det alltid være noen som syns den er kjedelig. Det er derfor bortkastet tid og penger til å få programmøren til å endre bakgrunnsfargen 117 ganger, når du heller kunne ha åpnet webshoppen din og solgt varer.
 
At en webshop i seg selv er ”flott”, er ikke en god nok målestokk. Påstanden min er at alle kan overleve et stygt design, hvis vi har tillit til den og prisen er god. Målestokken for innsatsen din bør heller være på salgene dine. Bruk derfor så lite penger som mulig på design i starten, og rett designet underveis i takt med feedback fra kundene dine, og hør på deres ønsker og behov.
 
Det er ikke med hensikt å oppfordre deg til å lage en stygg webshop eller være likeglad med designet, tvert imot. Vi i Smartweb bruker ekstremt mange ressurser på å lage nye og brukervennlige designs, som samtidig er visuelt flotte. Min hensikt er heller å få deg til å tenke over hva du syns er viktig.

1. Gjør det som er godt for ditt salg

Ikke bruk estetikk som målestokk for om ditt webdesign er godt. Om menyknappene har den ene eller den andre nyansen av fargen grå, har ikke nødvendigvis en betydning for salget på webshoppen- så lenge fargen er leservennlig. Webshopen din skal naturligvis være flott, men dine beslutninger skal ha et øye for salg, og gjøre det som er godt for ditt salg.

2. Tenk stort, start smått

La kreativiteten og ideene få spille fritt- og tenk så stort som du overhode kan, men forhold deg realistisk til det du starter opp med. Vei opp dine tiltak mot den effekten du tror de kan gi, og velg de som er raskest og billigst å realisere. Lag gode løsninger, men ikke for store.

3. Vær tro mot ditt konsept

Hvis din webshop er et lagersalg og kundene forventer lagersalgspriser på alle varene, skal webshoppen din kanskje ikke likne en online Gucci-butikk. I stedet kan det gjerne se litt billig ut, slik at designet er med på å ”overbevise” kunden om ditt konsept. Kundene skal være i fokus, og designet skal være tilpasset til målgruppen.

4. Enkelt er godt

Desto flere farger og symboler du bruker i ditt design, desto flere budskaper og signaler er kunden nødt til å avkode og tolke. I stedet for å tilføye elementer til designet ditt, skal du prøve å fjerne så mange elementer som du kan, uten at det kommer til å se tomt ut. De fleste kunder har mer enn nok å holde styr på de mest basale knapper og lenker på din webshop. Enkelt er godt.

5. Bruk standerne

Kunder som handler online er vant til at visse elementer er plassert på bestemte steder i en webshop. Vær forsiktig med å plassere elementene dine på en ny og unik måte, da det er en stor risiko for at dine kunder blir forvirret. Hvis du allikevel ønsker å gjøre dette, kan du lage en brukertest eller splittest for å se om det virker. Bruk de standerne du har til rådighet; det er ingen grunn til å finne opp den dype tallerkenen på nytt. 

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!