Blogg

Blogg

Vi hjelper deg med å få fart på julesalget

opprettet den under Salg og markedsføring, Trender og inspirasjon | Antall Avlesninger: 4470

Vi hjelper deg med å få fart på julesalget

Endelig er den her. Høytiden hvor duften av skrelte klementiner, gløgg og nisseluer preger omgivelsene. Vi snakker selvfølgelig om julen.

 

Men før vi kan slå oss helt til ro med pinnekjøtt og akevitt, skal vi (tradisjonen tro) først gjennom ett par uker med høyt tempo og lange handlekøer, i jakten på de perfekte julegavene. Og skal vi tro de nyeste rapportene, er det stadig flere som velger å handle julegavene sine på nettet. Dette er gode nyheter for alle nettbutikkeiere, og en god anledning til å sette i gang noen ekstra tiltak for å få litt fart på salget.

 

Ettersom kampen om julekundene er hard, er det viktig at nettbutikken din utmerker seg og oppleves intuitiv og brukervennlig for kundene dine.

 

For å hjelpe deg et stykke på vei, har vi spurt e-handelsspesialistene våre om deres beste og mest kreative tips for å lykkes med julesalget:

Trykk på hvert emne for å lese mer og få konkrete tips.

Juledesign (farger, bilder etc.)

Markér at julen er her ved å endre designet på nettbutikken din. Tilpass butikken med julefarger, grafikk og bilder, eller bruk pop-ups fra Sleeknote til å skape ekstra julestemning. På Canva.com kan du helt gratis kombinere bilder og tekst, og lage flotte nye bannerbilder.

Gaveinnpakning

Tilby kundene dine å få gaven sin pakket inn, enten gratis eller mot betaling. Ved å ta i bruk funksjonen «produkttillegg» kan du også tilby kundene dine å få med gavepapir i esken slik at de selv kan pakke den inn.

Utvidede åpningstider/bytteservice

Hvis du har mulighet til å utvide åpningstidene på telefon/e-post nå i julen, bør dette fremheves på nettbutikken. Det samme gjelder informasjon om siste bestillingsdato for å få pakken hjem før jul, og forlenget bytteservice.

Opprett mottaker -eller beløpsbestemte kategorier

Hjelp kundene dine med å finne den perfekte gaven! Ved å dele produktene dine inn i mindre og mer definerte kategorier, gjør du det lettere for kundene å finne det de er på utkikk etter. Her er det kun fantasien som setter grenser:

  • Gaver til han/henne
  • Gaver til kjæresten
  • Gaver til besteforeldre
  • Gaver under 300 kr, 500 kr, 1.000 kr etc.
  • Gaver til den som har alt
  • Gaver til pakkekalender voksen/barn
  • Mandelgaver
  • Gaver til pakkelek
  • Vertinnegave

Fokusprodukter i handlekurven

Bruk funksjonen Fokusprodukter (Nettbutikk > Produktkatalog > Redigere > Generelt) til å fremheve lettsolgte, smarte og praktiske produkter i handlekurven. Her kan det være en idé å velge produkter som allerede selger godt, eller som alle kan ha bruk for, f.eks. batterier, stearinlys eller vaskemidler.

Det lille ekstra

Her handler det om å tenke kreativt og litt ut av boksen! Målet er at kundene dine skal sitte igjen med en følelse av at de har fått mer enn de har betalt for, og at de husker på din butikk neste gang de skal handle. «Det lille ekstra» kan være alt fra at du legger med et håndskrevet kort eller hjemmelaget julepynt i forsendelsen, til døgnåpen kundeservice. Bruk gjerne deg selv som eksempel når du pønsker ut hva du vil gjøre.

Pakkekalender/konkurranse(r)

Involver kundene dine og sørg for at de ikke glemmer butikken din oppi alt julekaoset. En pakkekalender kan være en god måte å få kunder inn på nettbutikken, samtidig som du kan bruke den til å annonsere utvalgte produkter.  

Julearrangement: Handlekveld

Har du både en fysisk butikk og en butikk på nett, kan du benytte anledningen til å invitere kundene dine inn på en eksklusiv handlekveld med pepperkaker, gløgg og noen ekstra gode rabatter. Har du kun en nettbutikk, kan du isteden tilby tidsbegrensede rabatter, gratis frakt etc.

Støtt en god sak

Julen er en god mulighet for å gi litt mer til dem som ikke har så mye. Ved å gi X antall kroner/prosent av kjøpet til en god sak, gir du kundene dine en ekstra god grunn til å handle i akkurat din butikk. Følg gjerne opp med en melding etter jul, hvor du takker alle som har handlet i butikken din og hvor du informerer om hvor stor donasjonen ble til slutt.

Sørg for at kundene kommer tilbake

Ettersom julen er en høytid for netthandel, kan det være smart å allerede nå tenke på hvordan du kan sikre at både nye og gamle kunder vender tilbake på det nye året. Det kan f.eks. være å tilby julekunder en eksklusiv rabattkode eller gratis frakt på neste ordre. Eller kanskje det er nå du skal tenke helt nytt og finne deg en partner å samarbeide med?

 

Vi håper du har latt deg inspirere av tipsene våre, og at du får en hyggelig og suksessfull julehandel.

 

Hvis du vil ha flere tips og råd, er du hjertelig velkommen til å kontakte oss på tlf. 31 90 02 27 eller på e-post: info@smart-web.no.

God jul! 

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!