Blogg

Blogg

Inbound og outbound marketing

opprettet den under Salg og markedsføring | Antall Avlesninger: 12520

Inbound og outbound marketing
De siste årene har inbound og outbound marketing blitt to kjente termer innenfor markedsføringsverdenen, som betyr inngående og utgående markedsføring. Men hva betyr de egentlig og hva kan du bruke dem til når du markedsfører nettbutikken din?

Når du tenker på tradisjonell markedsføring er det mest sannsynlig outbound marketing du tenker på. Det dekker nemlig de tradisjonelle TV-reklamer, bannere, telemarketing og reklamer i aviser og blader. Det vil si at markedsføringen er basert på en en-veis kommunikasjon, der virksomhetene presser informasjonen deres ut til målgruppen. I outbound marketing er det derfor virksomhetene som er i kontroll over informasjonen som blir delt.

Spray and pray

Outbound marketing minner derfor også om Spray and Pray metoden. Metoden går i bunn og grunn ut på at du kaster budskaper (og penger) i luften via forskjellige medier, og deretter ber om at kunden mottar og forstår budskapet ditt. Forståelig nok er ikke dette den mest effektive eller billigste måten å markedsføre seg på. Utviklingen med smartphones, konstant internettilgang og sosiale medier betyr at forbrukerne har endret atferden deres. Forbrukerne er nå blitt vant til å bli bombardert med budskaper fra virksomheter om å kjøpe. Som et resultat av dette er forbrukerne blitt mer kritisk til budskaper som de blir utsatt for. De ønsker derfor i en stigende grad å velge selv den informasjonen de skal motta, samt hvor den skal mottas. Effekten av outbound marketing har derfor blitt dårligere.

2-veis dialog

Virksomhetene er nødt til å revurdere markedsføringsmetodene deres, og undersøke hvordan de kan bli bedre til å kommunisere med kundene utenfor de tradisjonelle metodene. I den forbindelse er inbound marketing blitt mer populært. Kort fortalt er inngående marketing en markedsstrategi med fokus på å trekke målgruppen bort til deg. Inbound marketing er derfor en mye mindre aggressiv markedsføringsstrategi, som bygger på en to-veis kommunikasjon med kunden.
 
Idealet er at virksomheten skal være i konstant kommunikasjon med kundene deres.
 
Denne interaksjonen gir virksomheten muligheten til å tilpasse markedsføringen og produktene sine ytterligere til kundene sine. Du får derfor innsikt til dine kunder, som er med på å hjelpe deg på sikt. Du kan bruke inbound marketing på uendelig mange måter, og de tre typiske måtene å jobbe med det er beskrevet under:

Content marketing

Content marketing, også kalt innholdsbasert markedsføring, handler om å skape innhold som skaper en verdi for kundene dine. Dette kan gjøres via blogginnlegg, utdypende produktbeskrivelser, videoguider, samt bruker og vaskeguider til produktene dine.

Sosiale medier

På de sosiale mediene kan du interagere med kundene dine, og lytte til dem. Hvis du snakker med dem vil du lære en masse om din målgruppe, som hva de syns er spennende eller hva deres holdninger er. Dette kan du bruke videre til din fremtidige markedsføring, samt til utviklingen av virksomheten din. De sosiale medier skaper ikke nødvendigvis et direkte salg, men om kundene lærer mer om virksomheten din, og føler at det de kan si deres mening, kan du sakte, men sikkert, skape en gruppe med lojale kunder som til gjengjeld handler om og om igjen på nettbutikken din.

Søkemaskinoptimering (SEO)

Et langt og fancy ord, men som i bunn og grunn handler om at du skal jobbe med å optimere nettbutikken din så den ligger så høyt i søkeresultatene på søkemaskinene som mulig. Desto høyere du ligger, desto enklere er det for kundene dine å finne hjemmesiden din, og desto mer kan du selge. Å endre strategi fra outbound marketing til inbound marketing er ikke enkelt, og det krever ofte et skifte i tankegangen om hvordan du skal kommunisere med kundene dine, samt å la dem ha en større innsikt og deltakelse i virksomheten din.

Konkrete tips

Til slutt vil jeg komme med noen konkrete tips og tricks om hva du kan gjøre på nettbutikken din:
 
  • Skriv ned spørsmålene du får i kundeservice og undersøk om du kan besvare spørsmålene på hjemmesiden din. Disse tekstene vil nemlig dukke opp når målgruppen din undersøker mer om virksomheten eller produktene dine.
  • Skap noen ekstra opplevelser som overrasker og som kundene vil huske. Kanskje vil kundene dine bli glade for en gratis sjokolade eller ”Takk for kjøpet” kort når de åpner pakkene sine.
  • Kom i gang på de sosiale medier. Ikke tenk kun på salg, men også på interaksjon med kundene dine.
  • Skriv gode og utdypende produktbeskrivelser på nettbutikken din. Dette hjelper til å få svar på spørsmålene sine, samtidig som det har en positiv effekt på søkeoptimeringen.
  • Inspirer kundene dine og la dem vite hva produktene dine kan brukes til. 
 
Fokuset skal ikke ligge direkte på salg, men derimot på å engasjere og skape verdi for kundene.
 
Hvis du har noen gode eksempler, skriv de gjerne i kommentarfeltet under.
Gleder meg til å høre fra deg. 

Ingen kommentar(er)
Skriv kommentaren din

ALLTID GRATIS SUPPORT

Vi har mer enn 100 hjelpevideoer, en god online bruksanvisning og du har sjansen

å ringe og skrive til oss - gratis!